e-Pedagogium 2011, 11(1):106-119 | DOI: 10.5507/epd.2011.009

The State of Conditions for Teaching ICT at Basic Schools in Liberec

Jan Berki
Jan Berki, Katedra aplikované matematiky, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Voroněžská 13, Liberec, jan.berki@tul.cz, 485 352 304

The first part of the research focused on quality and delivery of education in the field of Information and Communication Technology (ICT) in basic schools was aimed at mapping the conditions of teaching. The investigation was carried out in the first half of 2010 at 16 basic schools in Liberec. This paper describes the tools, methodology and results of this investigation. The main source of information for comparing the obtained results is a thematic report of the Czech School Inspection 2009. The investigation established criteria for evaluating quality conditions. This term means hardware, software, staffing and time allocation of teaching ICT subjects. The investigation was carried out under the project SGS-FP-TUL 181/2010.

Keywords: Conditions of ICT teaching, hardware equipment, software equipment, ICT courses

Published: February 1, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Berki, J. (2011). The State of Conditions for Teaching ICT at Basic Schools in Liberec. e-Pedagogium11(1), 106-119. doi: 10.5507/epd.2011.009
Download citation

References

  1. RAVINGEROVÁ, J. Škola21: ICT ve školách kvalitně [online]. VÚP, c2010. Pub. 1. 6. 2010 [cit. 29. 7. 2010]. Dostupné z <http://www.vuppraha.cz/skola21-ict-ve-skolach-kvalitne>.
  2. MELICHÁREK, K., a kol. Úroveň ICT v základních školách v ČR: Tematická zpráva [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2009. Akt. 8. 9. 2010 [cit. 14. 5. 2010]. 20 s. Dostupné z <http://www.csicr.cz/cz/85156-uroven-ict-v-zakladnich-skolach-v-cr>.
  3. Rychlá šetření 2/2009: Hlavní závěry [online]. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009 [cit. 14. 5. 2010]. 23 s. Dostupné z <http://www.uiv.cz/clanek/17/1765>.
  4. Kvalifikovanost a aprobovanost učitelů [online]. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009 [cit. 14. 5. 2010]. 71 s. Dostupné z <http://www.uiv.cz/clanek/725/1962>.
  5. RAMBOUSEK, V., a kol. Výzkum informační výchovy na základních školách. 1. vydání. Plzeň: Koniáš, 2007. 360 s. ISBN 80-86948-10-2.
  6. HENDL, J. Přehled statistických metod - Analýza a metaanalýza dat. 3. vydání. Praha: Portál, 2009. 696 s. ISBN 978-80-7367-482-3.
  7. PICEK, J. FP TUL. Testy normality [online]. 9. 7. 2010 14.09 [cit. 29. 7. 2010]. Osobní e-mailová komunikace, soubor přílohou.
  8. BERKI, J., DRÁBKOVÁ, J. Terminálové řešení v učebnách. In Počítač ve škole 2010: sborník příspěvků [online]. Gymnázium Vincence Makovského, Nové Město na Moravě, 2010. ISBN 978-80-254-6556-1. Dostupné z <http://gynome.nmnm.cz/konference/files/2010/sbornik/berki_drabkova.pdf>.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.