e-Pedagogium 2010, 10(89):371-380

The influence of school evaluation of a pupil with physical handicap

Terézia Harčaríková
UK v Bratislave PdF, Katedra špeciálnej pedagogiky

The author deals with the influence of the family on school evaluation of a pupil with physical handicap. To what extend influences the level of school evaluation presence of a physical handicap? To what extend could affect a school selfrefelction of a student with a physical handicap his family? The child looks at itself as it thinks his closest social environment sees it - parents, siblings, teacher, peers, their expectations and their fulfillment. From the point of view of the author family has an important influence on a pupil with physical handicap.

Keywords: School evaluation, self-evaluation, physical handicap, pupil with physical handicap

Published: December 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Harčaríková, T. (2010). The influence of school evaluation of a pupil with physical handicap. e-Pedagogium10(Suppl. 2), 371-380
Download citation

References

  1. ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
  2. DOBEŠ, M. 2000. Sebaobraz, sebahodnotenie a proces uvedomovania - ich vzájomné vzťahy. Rigorózna práca. Prešov. Filozofická Fakulta Prešovskej Univerzity, Katedra Psychológie.
  3. DVOŘÁK, D. 2005. Efektivní učení ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o. 144 s. ISBN 80-7178-556-3.
  4. ĎURIČ, L., BRATSKÁ, M. ed al. 1997. Pedagogická psychológia, terminologický a výkladový slovník. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, a. s. 400 s. ISBN 80-08-02-498-4.
  5. ĎURIČ, L., KAČÁNI, V. 1992. Učiteľská psychológia. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 376 s. ISBN 80-08-00433-9.
  6. FONTANA, D. 1997. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o. 384 s. ISBN 80-7178-063-4.
  7. HARČARÍKOVÁ, T. 2007. Základy pedagogiky telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených. In Harčáriková, T., Tichá, E. Základy špeciálnej pedagogiky.Bratislava: MABAG spol. s r.o. 131-140 s. ISBN 978-80-89113-30-9.
  8. KRAUS, J. a kol. Dětská mozgová obrna. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
  9. KRAUS, J. - ŠANDERA, O. Tělesně postižené dítě. 2. vyd. Praha: SPN. 1975.
  10. KUBÍČOVÁ, Z. - KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-166-0.
  11. LESNÝ, I. Dětská mozgová obrna. Praha: Avicenum, 1985.
  12. LESNÝ, I. - ŠPITZ, J. Neurologie a psychiatrie pro speciálni pedagogy. Praha: SPN 1989.
  13. LANGMEYER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. 2007. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Gradapublishing, a. s. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
  14. MAREŠ, J. 1998. Styly učení žáku a studentu. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.
  15. NAKONEČNÝ, M. 1998. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Academia. 590 s. ISBN 80-200-0689-3.
  16. NÁKONEČNÝ, M. 1998. Psychologie osobnosti. 2. vyd. Praha: Academia. 340 s. ISBN 80-200-0628-1.
  17. NÁKONEČNÝ, M. 1996. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Academia. 272 s. ISBN 80-200-0592-7.
  18. RENOTIÉROVÁ, M. - LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 2. vyd. Olomouc: PF UP, 2004. ISBN 80-244-0873-2.
  19. RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.
  20. RUISEL, I. 1999. Inteligencia a osobnosť. 1. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. 240 s. ISBN 80-224-0545-0.
  21. RUISEL, I., RUISELOVÁ, Z. 1990. Vybrané problémy psychológie poznávania. 1. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. 310 s. ISBN 80-224-0334-2.
  22. RUISELOVÁ, Z. et al.2006. Štýly zvládania záťaže a osobnosť. vyd. Slovak Academie Press. 128 s. ISBN 80-88910-4.
  23. RUISEL, I., RUISELOVÁ, Z., PROKOPČÁKOVÁ, A. 1994. Subjective aspects of problem solving and decision making in the context of coping. In Studia psychologica, Bratislava SAV v SAP, roč. 1994/2, s. 76-88. ISSN 0039-3320.
  24. RUISELOVÁ, Z., PROKOPČÁKOVÁ, A. 2000. Adiujustment problem dimensions in slovak adolescents. In Studia psychologica, Bratislava SAV v SAP, 42 s. 43-53. ISSN 0039-3320.
  25. ŘÍČAN, P. - KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-168-2..
  26. ŘÍČAN, P. 2004. Cesta životem: psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, s. r. o. 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
  27. ŘÍČAN, P. 2008. Psychologie osobnosti. 5. vyd. Praha: Gradapublishing, a. s. 196 s. ISBN 978-80-247-1174-4.
  28. SLAVÍK, J. 1999. Hodnocení v sočasné škole. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.
  29. TICHÝ, J. a kol. Neurologie. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-750-X.
  30. VÁGNEROVÁ, M. 2004. Psychopatologie pro pomáhajíci profese. 3. vyd. Praha: Portál, s. r.o. 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
  31. VÁGNEROVÁ, M. 2008. Vývojová psychológia I. 1. vyd. Praha: Karolinum. 468 s. ISBN 978-80-246-0956-0.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.