e-Pedagogium 2010, 10(88):136-153
Merge as a New Phenomenon in School Management and Leadership
- Základní škola Bohumila Hrabala, Praha 8, Zenklova 52, Zenklova 52/26, Praha 8 - Libeň, 180 00, irena.lhotkova@seznam.cz, red@zs-bhrabala.cz
The falling demographic diagram and securing efficient school management make local authorities to merge schools. For headmasters of these schools it means to work with this new phenomenon in school management and leadership. This contribution presents two examples of connection, compares the attitudes of headmasters and describes their managing and leading as a process of change. At the end it stresses the lack of feedback and its possible results.
Keywords: Merge, school management, school leadership, headmaster, local authority, parents, pupils, change, feedback
Published: December 1, 2010 Show citation
References
- BACÍK, F., KALOUS J., SVOBODA, J., et al. Úvod do teorie a praxe školského managementu. Praha: Univerzita Karlova, 1995. 256 s.
- BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2007. 798 s.
- CIPRO, M. Delegování jako způsob manažerského myšlení. Praha: Grada Publishing, 2009. 159 s.
- DEÁK, P., EGER, L., MUŽÍK, J., RYMEŠ, M. Kvalita a image manažerských škol. Praha: ASPI. 141 s.
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. [online]. [cit. 2009-7-20]. Dostupné z http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr
- DRDLA, M., RAIS K. Řízení změn ve firmě. Praha: Computer Press, 2001. 145 s.
- EGER, L. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň: Fraus. 2006. 224 s.
- EGER, L. a kol. Strategie rozvoje školy. Plzeň: Cechtuma, 2002. 111 s.
- EVERARD, K. B., MORRIS, G. Effective School Management. Third edition. London: Paul Chapman Publishing Ltd., 1996. 286 s.
- KOTTER, J. P. Vedení procesu změny. Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. Praha: Management Press, 2008. 190 s.
- KRAUS, J. a kol. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Praha: Academia, 2007. 879 s.
- Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb. [online]. Publikováno 26.9.2008. [cit. 2009-7-20]. Dostupné z http://www.csicr.cz/upload/Kritéria%20hodnocení%202008-2009.pdf
- KUBEŠ, M., ŠEBESTOVÁ, L. 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha: Grada Publishing, 2008. 147 s.
- POL, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 194 s.
- PRÁŠILOVÁ, M., VAŠŤATKOVÁ, J. Determinanty vývoje české základní školy jako učící se organizace. In Škola jako učící se organizace. Monotematické číslo Orbis Scholae, ročník 2, číslo 3/2008. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. 123 s.
Go to original source...
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník, 4. aktualizované vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2003. 322 s.
- SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: ASPI, a. s., 2006. 299 s.
- ŠULEŘ, O. 5 rolí manažera a jak je profesionálně zvládnout. Praha: Computer Press, 2008. 240 s.
- THOMSON, R. Řízení lidí. Managing people. Praha: ASPI, 2007. 249 s.
- VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoeveluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 188 s.
- VEBER, J. Management. Základy, globalizace, prosperita. Praha: Management Press, 2006. 700 s.
- VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management. Teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2001. 238 s.
- Vyhláška č.15/2005 Sb. [online]. Publikováno 10.1.2005 [cit. 2009-7-20]. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/sbirka/2005/sb004-05.pdf
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.