e-Pedagogium 2010, 10(4):93-104 | DOI: 10.5507/epd.2010.059
History Textbooks for the 7th Grade of Primary School and Their Didactic Background Level
- Mgr. Petra Tannenbergová, ZŠ Mokrá, 664 04 Mokrá 352, tannenbergova@zs.mokra.cz
This paper presents an analysis of the didactic background level of the History textbooks. The sample included 9 current Czech History textbooks for the 7th grade of primary school. The rate of didactic background level of a textbook means quantity based on evaluating of the use of structural verbal and video components. The quantitative components express the evaluation.
Keywords: History texbooks, didactic background level
Published: August 1, 2010 Show citation
References
- BIELKOVÁ, S. Hodnotenie učebníc dejepisu pre 5. a 6. ročník základnej školy. Technológia vzdelávania, 1, 1993, č. 2, s. 8-9.
- ČAPEK, V. Problém tvorby učebnic dějepisu. In: Učitelské vzdělávání I. Praha, ÚÚVPP 1976, s. 5-35.
- ČAPEK, V. Tvorba a výzkum učebnic dějepisu. In: Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice, ÚJHS, série C, 1995, s. 37-54.
- ČECHURA, J., DUDÁK, V., RYANTOVÁ, M., NEŠKUDLA, B. Dějepis pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia - Středověk a raný novověk. Praha: SPN, a. s, 2001. 136 s.
- HLOUŠKOVÁ, L. Obsahová analýza učebnice jako didaktického a historického textu. In Studia Pedagogica. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno, Masarykova univerzita, 2001, s. 48-57.
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium(on-line), 2002a, č. 1. Dostupné na www:http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm.
- HROCH, M. a kol. Dějepis. Středověk pro základní školy I. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1993. 86 s.
- HROCH, M. a kol. Dějepis. Středověk pro základní školy II. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1993. 102 s.
- HRUBÁ, M., DRŠKA, V. Dějepis 7 - Středověk a raný novověk. Praha: Scientia 2002. 180 s.
- KOL. AUTORŮ. Dějepis 7. Středověk a počátky nové doby. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Nakladatelství Fraus 2009. 160 s.
- MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. 123 s.
- MANDELOVÁ, H., KUNSTOVÁ, E., PAŘÍZKOVÁ, I. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog 2002. 180 s.
- PETRÁŇOVÁ, L. Lidé v dějinách. Středověk. Dějepis pro 2. stupeň základní školy. Praha: Fortuna 1996. 80 s.
- PLUSKAL, M. Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika, 46, 1996, č. 1, s. 62-76.
- PRŮCHA, J. Metody hodnocení školních učebnic. Praha: SPN, 1984. 95 s.
- PRŮCHA, J. Komplexní výzkum učebnic dějepisu. Společenské vědy ve škole, 42, 1985-86, č. 4, s. 105-107.
- PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. 150 s.
- SCHULZ, J. Dějepis 7. Olomouc : Prodos 1998. 112 s.
- SIKOROVÁ, Z. Jak vybírat učebnice. Komenský, č. 5/6, r. 126, 2001/2002, s. 100-103.
- ŠIMEKOVÁ, J. Hodnotenie rukopisu Vlastiveda pre 3. roč. ZŠ. Technológia vzdelávania, 1993, roč. 1, č. 2, s. 10-11.
- VALENTA, M. Koncepce a tvorba učebnic. Olomouc: Netopejr, 1997. 64 s.
- VÁLKOVÁ, V. Dějepis 7 pro základní školy - Středověk a raný novověk. Praha: SPN, a. s., 2007. 152 s.
- VYKOUPIL, L., ANTONÍN, R., FEJFUŠOVÁ, M. Dějepis pro 7. ročník. Středověk, počátky novověku. Brno: Nová škola, s. r. o. 2008. 136 s.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.