e-Pedagogium 2010, 10(4):93-104 | DOI: 10.5507/epd.2010.059

History Textbooks for the 7th Grade of Primary School and Their Didactic Background Level

Petra Tannenbergová
Mgr. Petra Tannenbergová, ZŠ Mokrá, 664 04 Mokrá 352, tannenbergova@zs.mokra.cz

This paper presents an analysis of the didactic background level of the History textbooks. The sample included 9 current Czech History textbooks for the 7th grade of primary school. The rate of didactic background level of a textbook means quantity based on evaluating of the use of structural verbal and video components. The quantitative components express the evaluation.

Keywords: History texbooks, didactic background level

Published: August 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tannenbergová, P. (2010). History Textbooks for the 7th Grade of Primary School and Their Didactic Background Level. e-Pedagogium10(4), 93-104. doi: 10.5507/epd.2010.059
Download citation

References

  1. BIELKOVÁ, S. Hodnotenie učebníc dejepisu pre 5. a 6. ročník základnej školy. Technológia vzdelávania, 1, 1993, č. 2, s. 8-9.
  2. ČAPEK, V. Problém tvorby učebnic dějepisu. In: Učitelské vzdělávání I. Praha, ÚÚVPP 1976, s. 5-35.
  3. ČAPEK, V. Tvorba a výzkum učebnic dějepisu. In: Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice, ÚJHS, série C, 1995, s. 37-54.
  4. ČECHURA, J., DUDÁK, V., RYANTOVÁ, M., NEŠKUDLA, B. Dějepis pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia - Středověk a raný novověk. Praha: SPN, a. s, 2001. 136 s.
  5. HLOUŠKOVÁ, L. Obsahová analýza učebnice jako didaktického a historického textu. In Studia Pedagogica. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno, Masarykova univerzita, 2001, s. 48-57.
  6. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium(on-line), 2002a, č. 1. Dostupné na www:http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm.
  7. HROCH, M. a kol. Dějepis. Středověk pro základní školy I. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1993. 86 s.
  8. HROCH, M. a kol. Dějepis. Středověk pro základní školy II. díl. Praha: SPL-PRÁCE, 1993. 102 s.
  9. HRUBÁ, M., DRŠKA, V. Dějepis 7 - Středověk a raný novověk. Praha: Scientia 2002. 180 s.
  10. KOL. AUTORŮ. Dějepis 7. Středověk a počátky nové doby. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Nakladatelství Fraus 2009. 160 s.
  11. MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. 123 s.
  12. MANDELOVÁ, H., KUNSTOVÁ, E., PAŘÍZKOVÁ, I. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog 2002. 180 s.
  13. PETRÁŇOVÁ, L. Lidé v dějinách. Středověk. Dějepis pro 2. stupeň základní školy. Praha: Fortuna 1996. 80 s.
  14. PLUSKAL, M. Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika, 46, 1996, č. 1, s. 62-76.
  15. PRŮCHA, J. Metody hodnocení školních učebnic. Praha: SPN, 1984. 95 s.
  16. PRŮCHA, J. Komplexní výzkum učebnic dějepisu. Společenské vědy ve škole, 42, 1985-86, č. 4, s. 105-107.
  17. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. 150 s.
  18. SCHULZ, J. Dějepis 7. Olomouc : Prodos 1998. 112 s.
  19. SIKOROVÁ, Z. Jak vybírat učebnice. Komenský, č. 5/6, r. 126, 2001/2002, s. 100-103.
  20. ŠIMEKOVÁ, J. Hodnotenie rukopisu Vlastiveda pre 3. roč. ZŠ. Technológia vzdelávania, 1993, roč. 1, č. 2, s. 10-11.
  21. VALENTA, M. Koncepce a tvorba učebnic. Olomouc: Netopejr, 1997. 64 s.
  22. VÁLKOVÁ, V. Dějepis 7 pro základní školy - Středověk a raný novověk. Praha: SPN, a. s., 2007. 152 s.
  23. VYKOUPIL, L., ANTONÍN, R., FEJFUŠOVÁ, M. Dějepis pro 7. ročník. Středověk, počátky novověku. Brno: Nová škola, s. r. o. 2008. 136 s.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.