e-Pedagogium 2010, 10(4):9-18 | DOI: 10.5507/epd.2010.053
Quality of Current Biology Textbooks from Various Perspectives
- Doc. RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., RNDr. Olga Vránová, Ph.D., Mgr. Monika Müllerová, Ph.D., Katedra biologie, Pedagogická fakulta UP, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc
The text difficulty and types of tasks were evaluated in current Czech biology textbooks of six publishing companies. In addition, views of teachers on these textbooks were studied.
The results show that textbooks of the SPN publishing company have optimal values of the text difficulty and suitable tasks but they are not very widespread at schools.
In contrast, the textbooks of the Prodos publishing company have more difficult text and smaller range of tasks. They are very common at schools. It is necessary to consider the quality of textbooks from different points of view when we select them for teaching.
Keywords: Biology textbooks, text difficulty, diversity of tasks, views of teachers on textbooks
Published: August 1, 2010 Show citation
References
- ČÍŽKOVÁ, V., MRÁČKOVÁ, G. Úlohy k ověřování výuky přírodopisu. Biologie-Chemie-Zeměpis, 2000, roč. 9, č. 4, s. 173-178.
- ČTRNÁCTOVÁ, H. Osvojování teoretických a praktických dovedností řešením učebních úloh. Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis, Séria D - Vedy o výchove a vzdelávaní, Supplementum 1 - Aktuálne vývojové trendy vo vyučovaní chémie. Trnavská univerzita, 2002, č. 6, s. 17-23.
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti učebnic přírodopisu. Olomouc, 2005. 121 s. Habilitační práce na UP Olomouc.
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 447 s.
- OLECHOWSKI, R. Aspekte der Schulbuchforschung. Erziehung und Unterricht, 1995, vol. 145, n. 4. 266-270.
- PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Olomouc, 1996. 152 s. Habilitační práce na UP Olomouc.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984. 96.
- VACULOVÁ, I., TRNA, J., JANÍK, T. Učební úlohy ve výuce fyziky na 2. stupni základní školy. Pedagogická orientace, 2008, roč. 18, č. 4, s. 35-55.
- WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN, 1983. 84 s.
- CÍLEK, V., MATĚJKA, D. a kol. Přírodopis IV. Praha: Scientia, 2000. 146 s.
- ČABRADOVÁ, V., HASCH, F. a kol. Přírodopis 6. Plzeň: Fraus, 2003. 120 s.
- ČABRADOVÁ, V., HASCH, F. a kol. Přírodopis 7. Plzeň: Fraus, 2005. 128 s.
- ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis 1. Praha: SPN, 1999. 104 s.
- ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis 2. Praha: SPN, 1999. 128 s.
- ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis 3. Praha: SPN, 1998. 80 s.
- ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis 4. Praha: SPN, 2004. 88 s.
- DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V. a kol. Přírodopis I. Praha: Scientia, 1999. 127 s.
- DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N. a kol. Přírodopis II. Praha: Scientia, 2003. 151 s.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B. a kol. Přírodopis III. Praha: Scientia, 2001. 159 s.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, 1997. 127 s.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc: Prodos, 1998. 143 s.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J. a kol. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. 127 s.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 6. ročník. Praha: Jinan, 1998. 95 s.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 7. ročník. Praha: Jinan, 1998. 95 s.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 8. ročník. Praha: Jinan, 2000. 94 s.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 9. ročník. Praha: Jinan, 2001. 96 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 6. ročník. Praha: Fortuna, 1997. 136 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 7. ročník 1. část. Praha: Fortuna, 1997. 94 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 7. ročník 2. část. Praha: Fortuna, 1999. 77 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. ročník. Praha: Fortuna, 1999. 128 s.
- KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 9. ročník. Praha: Fortuna, 2002. 111 s.
- ŠVECOVÁ, M., MATĚJKA, D. Přírodopis 9. Plzeň: Fraus, 2007. 128 s.
- VANĚČKOVÁ, I., SKÝBOVÁ, J. a kol. Přírodopis 8. Plzeň: Fraus, 2006. 128 s.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M. a kol. Přírodopis 9. Olomouc: Prodos, 2000. 95 s.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.