e-Pedagogium 2010, 10(3):105-113 | DOI: 10.5507/epd.2010.038

The Way to the Hasner School Law and the Response to It in the Bohemian Countries

Karel Rýdl
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., Fakulta filozofická Univerzity Pardubice, Studentská 95, 532 10 Pardubice, tel. 466 036 447, fax: 466036228, e-mail: karel.rydl@upce.cz

The situation in the Habsburg Monarchy in the second half of the 1860s was not favourable for the Czech lands. They felt neglected by the Austrian and Hungarian Conciliation, therefore further liberalization measures, including the new Act on Education, were perceived with a certain degree of skepticism. The Czech political split up under the influence of the new Constitution of 1867. The legislative way to the new Act went through the cancellation of the concordance school system. The reaction of Czech politicians and teachers to the "Hasner Act" of 1869: What has actually been changed? The meaning of the teachers' congress in 1870 and changes of "Old Czech" in 1872. Reactions to the Act upon the approval of its amendment in 1883. The way to teacher professionalization. The meaning of the Hasner Act in the present development of the Czech education system.

Keywords: Liberalisation, Czech policy in the Habsburg Empire, "Staročeši" and "Mladočeši" (Czech political parties), Hasner School Law, Teachers' Congress 1870, professionalization of teachers, Law Amendment 1883

Published: June 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rýdl, K. (2010). The Way to the Hasner School Law and the Response to It in the Bohemian Countries. e-Pedagogium10(3), 105-113. doi: 10.5507/epd.2010.038
Download citation

References

  1. Hasner von Artha, Leopold. In: Allgemeine Deutsche Biographie (ADB). Sv. 50. Leipzig: Duncker &Humblot, 1905, s. 54-58.
  2. HUBÁČEK, J. Sto let říšského školského zákona v Rakousku. In: Pedagogika, 1970, č. 3.
  3. KÁDNER, O. Vývoj a dnešní soustava školství. Praha : 1929, 1. díl.
  4. KUNC, O. Lounské školství ve druhé polovině 19. století. Pardubice : Fakulta filozofická Univerzity Pardubice, 2009. Diplomová práce.
  5. LINDNER, G. A. Enzyklopädisches Handbuch der Erziehungskunde mit besonderer Berücksichtigung des Volksschulwesens. Wien : Verlag Pichler's Witwe und Sohn, 1884.
  6. MAUROVÁ, M. Das österreichische Schulgesetz von 1869 und die tschechische Gesellschaft. In: BOLDT, F. (Hrsg). Jan Amos Comenius und die Entwicklung des Bildungswesens in Mitteleuropa seit dem 17. Jahrhundert. Praha: UK-Karolinum 1993, s. 117-126.
  7. První sjezd učitelstva českoslovanského a příznivců školství v Praze dne 30., 31. srpna, 1. a 2. září 1870. Praha: 1870.
  8. RÝDL, K. František Hrnčíř (1860-1928). Symbol českého učitelstva. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2009.
  9. RÝDL, K. František Tilšer (1825-1913). Praha: ÚŠI a SPKK, 1990. Postavy české pedagogiky, sv. 17.
  10. SLAMĚNÍK, F. Vzpomínky starého učitele. Díl I. Zábřeh: 1907.
  11. ŠAFRÁNEK, J. Školy české. Obraz jejich vývoje a osudů. Praha: 1919. 2. díl.
  12. URBAN, O. Česká společnost 1848-1918. Praha: Svoboda 1982.
  13. VANÍČEK, V. Kapitoly z úsilí o novou národní školu. Praha: 1932.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.