e-Pedagogium 2010, 10(1):28-33 | DOI: 10.5507/epd.2010.004

Natural Science Textbooks for the Fifth Grade and Their Text Difficulty

Libuše Hrabí
Doc. RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Department of biology PdF UP, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc

This article presents knowledge of the text difficulty evaluation of six current Czech natural science textbooks for the fifth grade. The text analysis was carried out by Průcha's modified method. Results indicate that text difficulty is similar in four studied textbooks (28 points). They are books of these publishing companies - Alter, Fortuna, Prodos, SPN, which can be used in fifth grade of education.

Keywords: Natural science textbooks, syntactic factor, semantic factor, text difficulty

Published: February 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2010). Natural Science Textbooks for the Fifth Grade and Their Text Difficulty. e-Pedagogium10(1), 28-33. doi: 10.5507/epd.2010.004
Download citation

References

  1. HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
  2. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti učebnic přírodopisu. Olomouc, 2005. 121. Habilitační práce na UP Olomouc.
  3. HRABÍ, L. Biology textbooks of Fraus publishing company and their text difficulty. e-Pedagogium (on-line), 2009, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2009/clanek04.htm
  4. PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Olomouc, 1996. 152. Habilitační práce na UP Olomouc.
  5. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984. 96.
  6. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 279.
  7. SCHMIDT, H. J. Hilfen für die Auswahl von Schulbüchers. Grundschule, 23, 1991, n. 9. 50-52.
  8. OLECHOWSKI, R. Aspekte der Schulbuchforschung. Erziehung und Unterricht, 1995, vol. 145, n. 4. 266-270.
  9. OTTICH, K., KOWALCZYK, W. Das habe ich nicht verstanden! Pedagogische Welt, 1992, vol. 46, n. 8. 341-344.
  10. SHEPARDSON, D., PIZZINI, E. Questioning levels of junior high school science textbooks and their implication forlearning textual information. Science Education, 1991, vol. 23, n. 9. 50-52. Go to original source...
  11. BRADÁČ, P., KOLÁŘ, M. et al. Přírodověda 5, Člověk a technika. Praha: Alter, 1996, vol. 1. 47.
  12. HOLOVSKÁ, H., RÜKL, A. Přírodověda 5. Země ve vesmíru. Praha: Alter, 1996, vol. 2. 39.
  13. JURČÁK, J. et al. Přírodověda pro 5. ročník. Olomouc: Prodos, 1996. 87.
  14. KHOLOVÁ, H. et al. Přírodověda 5. Život na Zemi. Praha: Alter, 1997, vol. 3. 61.
  15. KOMANOVÁ, E., ZIEGLER, V. Přírodověda 5. Praha: Scientia, 1997. 125.
  16. KVASNIČKOVÁ, D., FRONĚK, J. ŠOLC, M. Přírodověda pro 5. ročník. Praha: Fortuna, 2001. 95.
  17. MATYÁŠEK, ŠTIKOVÁ, V., TRNKA, J. Přírodověda 5. Brno: Nová škola, 2004. 87.
  18. MLADÁ, J., PODROUŽEK, L. et al. Přírodověda pro 5. ročník. Praha: SPN, 2004. 95.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.