e-Pedagogium 2009, 9(5):49-67
From Research the Development of the Level of Fine Motoric of Children with Visual Impairment
- PaedDr. Jana Lopúchová, PhD., Univerzita Komenského Pedagogická fakulta, Katedra špeciálnej pedagogiky, Račianska 59, 813 34 Bratislava, T: +421 249 287 109, E-mail: lopuchova@fedu.uniba.sk
Fine motoric is a prerequisite for quality eye-hand coordination. Through activities designed to develop fine motoric can significantly increase its level as outlined in our contribution to the results of research carried out in children with disorders of binocular vision.
Keywords: Children with visual impairments, eye-hand coordination, fine motoric, incentive activities
Published: October 1, 2009 Show citation
References
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ. V. Rozvoj grafomotoriky. Brno: Computer Press. a.s. 2006. SBN 80-251-0977-1 80s.
- BOBATH, F. Handling the young cerebral palsied child at home. New York: E. P. Dutton, 1974.
- ČAJKA. K. Tyflopédia. Bratislava: SPN. 1986.
- DIVIŠOVÁ, G. Strabizmus. Praha: AVICENUM. 1979.
- FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
- GAJDOŠÍKOVÁ, A. Perspektívy využitia stimulačných programov u viacnásobne postihnutých jednotlivcov predškolského veku. In: Retrospektíva a perspektívy poslania Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave (Zborník). Bratislava, 2007. S. 485-492. ISBN 978-80-223-2416-8.
- HARČARÍKOVÁ, T. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených. Bratislava: Mabag, 2008. ISBN 978-80-89113-54-5.
- HERMOVÁ, S. Psychomotorické hry. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-139-8.
- JESENSKÝ, J. Výber z pedagogiky zrakovo chybných. Bratislava: SPN, 1973. 154 s.
- KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-085-0.
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
- LOOSEOVÁ, A. C. a kol. Grafomotorika pro deti předškolního veku. Praha: Portál, 2001.
- MATĚJČEK. Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-0870-1. 181 s.
- MORGAN, E. The insite developmental checklist. 1989.
- NÉMETH, O.: Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-5-3.
- OLÁH. Z. Základy oftalmológie pre špeciálnych pedagógov. Bratislava: UK, 1971. 79 s.
- Oregon projekt pre zrakovo postihnuté deti predškolského veku. Nevada, 1999.
- POŽÁR, L. Patopsychológia postihnutého dieťaťa. Bratislava: UK, 1987.
- SCHMIDTOVÁ, M.: Špecifiká poradenstva v inkluzívnej pedagogike. In: Východiská a perspektívy inkluzívnej pedagogiky v strednej Európe. Trnavská univerzita: Trnava, 2008. ISBN 978-80-8082-180-7.
- STOPPARDOVÁ, M. Otestujte svoje dieťa. Martin: Geografie, 1992. ISBN 80-85186-46-2.
- SZABOVÁ, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9.
- TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-257-3.
- URBÁNKOVÁ, M., DLABAJOVÁ, L. Reedukace zrakového vnímání tupozrakých a šilhavých detí předškolního veku. Brno: KPU, 1984. 57s.
- VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.