e-Pedagogium 2009, 9(4):108-121

BURNOUT SYNDROM IN TEACHERS IN RELATION TO SELECTED DETERMINANTS

Eva Urbanovská - Pavel Kusák
PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D., PhDr. Pavel Kusák, CSc., PdF UP v Olomouci, Katedra psychologie a patopsychologie

The article informs about results of the research, which examined the level of burnout syndrome in teachers in relation to selected determinants: feeling of actual resistance and contentment, streaks of behaviours of personality of type A and perception of rate of loading in working environment. The results are analysed with regard to gender, length of the praxis and working position of teachers.

Keywords: Burnout syndrome, teachers, research, resistance and contentment, personality of type A, rate of loading in working environment

Published: August 1, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Urbanovská - Pavel Kusák, E. (2009). BURNOUT SYNDROM IN TEACHERS IN RELATION TO SELECTED DETERMINANTS. e-Pedagogium9(4), 108-121
Download citation

References

  1. BARTOŠÍKOVÁ, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006. ISBN 80-7013-439-9
  2. EGER, L., ČERMÁK, J. Hodnocení burnout efektu u souboru českých učitelů. Pedagogika, 2000, str. 65 -67. ISSN 0031-3815
  3. FREUDENBERGER, H. J. Staff burnout. Journal of Social Issues, 1974, 30 (1), 159-165. Go to original source...
  4. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6
  5. HŘEBÍČKOVÁ, M. Teachers' emotional stability. In: ŘEHULKA, E., ŘEHULKOVÁ, O. (eds.) Teachers and health 5. Brno : Pavel Křepela, 2003. S. 107-120. ISBN 80-8669-02-5
  6. KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha : Státní zdravotní ústav, 1998. ISBN 80-7071-231-7
  7. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-551-3
  8. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha : Grada Avicenum, 1994. ISBN 80-7169-121-6.
  9. MAREČKOVÁ, J., VALENOVÁ, I. Syndrom vyhoření a sledování jeho výskytu u sester. In: Ošetřovatelství na prahu 3. tisíciletí. Olomouc : Galén, 2000. S. 70-76. ISBN 80-86257-21-4
  10. STRÁNSKÁ, Z., POLEDŇOVÁ, I. Prediktory syndromu vyhoření u učitelů. In: Pedagogický výzkum: Reflexe společenských potřeb a očekávání? Sborník příspěvků z XIII. konference ČAPV. Olomouc : VUP, 2005. str. 283-286. ISBN 80-244-1079-6
  11. ŠVINGALOVÁ, D. Stres a vyhoření u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8
  12. URBANOVSKÁ, E., KUSÁK, P. Syndrom vyhoření ve vztahu k vnímání pracovní zátěže. In: Psychologické otázky výchovy, vzdělání a poradenství. (Sborník z mezinárodní konference, PdF UP Olomouc, 13.-14. 10. 2005). PdF UP Olomouc, 2005, str. 101-115. ISBN 80-244-1228-4
  13. ZELINOVÁ, M. Učitel a burnout efekt. Pedagogika, 48, 1998, č. 2, s. 164-169. ISSN 0031-3815
  14. http://www.acep.org/Library/pdf/wellnessBoodult/APGAR.pdf
  15. http://www.weblab.org/workingstiff/stressometer/

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.