e-Pedagogium 2009, 9(3):204-218

Gender and Its Influence on the Girls' and Boys' Communication in Civics Lessons

Lucie Zormanová
PaedDr. Lucie Zormanová, Ph.D, katedra pedagogiky a psychologie, PedF JU, Dukelská 9, České Budějovice

I compare activity of boys and girls in civic instruction at the second stage of primary school and teacher-pupil interaction and communication of the teacher with boys and girls in the process of school teaching (the influence ofthe teacher on the activity of boys and girls).
Activity is understood in term of how many times a pupil (boy or girl) says something in a tuition of civics, how long his/her speech takes and I also describe the contents of the speech.

Keywords: Sex, gender, education, civics, activity, interaction and communication in tuition

Published: June 1, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zormanová, L. (2009). Gender and Its Influence on the Girls' and Boys' Communication in Civics Lessons. e-Pedagogium9(3), 204-218
Download citation

References

  1. AAUW (American Association of University Women). How schools shortchange girls. Washington D. C.: Author, 1991.
  2. BAILEY S, KAHLE J. B. Gender Differences in Science Education. Educational Psychologist, 28, č. 4, 1993. Go to original source...
  3. DILLON J. T. Male-Female Similarities in Class Participation. Journal of Educational Research, 75, 1982, č. 6 (c). Go to original source...
  4. FABIÁNKOVÁ B. Rozvíjení aktivity a tvořivosti žáků 1. stupně základní školy In kolektiv autorů. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Brno: Paido, 1997.
  5. FLANDERS N. Analyzing Teacher Behavior. Addison-Wesley: Reading, 1970.
  6. GAVORA P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
  7. GILLIGAN C. Jiným hlasem. Praha: Portál, 2001.
  8. GOLOMBOK S., FIVUSH R. Gender development. Cambridge: Cambridge University Press, 1994
  9. CHRÁSKA M., jun. K analýze současného hodnocení a klasifikace na základní škole. Rigorózní práce, Pedagogická fakulta UP, Olomouc, 1996.
  10. JANOŠOVÁ P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada Publishing, 2008.
  11. KELBLOVÁ L. Čeští žáci v mezinárodním srovnání: české školství ve světle zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Ústav pro informace ve vzdělávání: Praha, 2006.
  12. KIMMEL M. S. The Gendered Society. New York: OxFord University Press. 2000. Go to original source...
  13. MORAVCOVÁ I., MIČIENKA M., RUBÁNKOVÁ P. Gender v OSZ: porovnávání znalostí a dovedností dívek a chlapců v maturitním předmětu občanský a společenskovědní základ - zpráva z výzkumného šetření. Praha: CERMAT, 2002.
  14. MORAVCOVÁ-SMETÁČKOVÁ I. Gender v OSZ: rozdílné znalosti a dovedností dívek a chlapců v maturitním předmětu občanský a společenskovědní základ. Učitelské noviny č. 27/2002.
  15. OAKLEY A. Pohlaví, gender, společnost. Praha: Triton, 2000.
  16. PRŮCHA J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002
  17. PRŮCHA J., WALTEROVÁ E., MAREŠ J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003.
  18. ROSSER S. Teaching the Majority: Breaking the gender: Barrier in Science, Mathematics and Engineering. New York: Teachers College Press, 1995.
  19. SADKER M., SADKER D. Failling at fairness. New York: Charels Scribner's Sons, 1994
  20. TABER K. S. Girl's Interaction with Teachers in Mixed Physics Classes: Results of Classroom Observation [online] International Journal of Science Education, 14/1992, s. 163-180. Dostupné z: ww.eric.ed.gov/ERICWeb- Portal Go to original source...
  21. TATAR M., EMANUEL G. Teachers' perceptions of their students' gender roles. In: The Journal of Educational Research, Mar/Apr 2001, vol. 94, no. 4, p. 215-224.
  22. WIENEKAMP H. a kol. Does Uncouncious Behavioir of Teachers Case Chemistry Lesson to Be Unpopular with Girls? International Journal of Science Education, 9, 1987, č. 3, s. 281-286. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.