e-Pedagogium 2008, 8(4):31-46
SECONDARY SCHOOL STUDENTS AND THEIR INTEREST IN NATURAL SCIENCES
- Mgr. Miroslav Dopita, Ph.D., Doc. PhDr. Helena Grecmanová, Ph.D., Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: miroslav.dopita@upol.cz, helena.grecmanova@upol.cz
Interest in studies of natural sciences in Europe as well as the Czech Republic is decreasing. Within the project The research of new creativity competition methods for young people aimed on motivation for research activity in hard sciences, especially mathematics, physics, and chemistry (STM Moravia) we focused mainly on popularity of physics, chemistry and mathematics with secondary school students. The contribution introduces the findings related to evaluation of the said subjects, reasons of their popularity, participation in natural sciences competitions and motivation for competing, students' participation in natural sciences courses, their reading of natural sciences magazines, evaluation of occupation prestige, orientation to the character of the occupation to which they want to dedicate themselves. The choice of university and its reasons are not skipped either.
Keywords: physics, chemistry, mathematics, secondary school, competitions, occupation prestige, university
Published: August 1, 2008 Show citation
References
- ANDERSON, J. R. Cognitive Psychology and its Implications. New York: Freeman, 1995.
- BIERMANS, M., DE JONG, U., VAN LEEUWEN, M., ROELEVELD, J. Opting for Science and Technology! European Journal of Education, 2005, roč. 40, č. 4, s. 433-445.
Go to original source...
- BILLS, D. B. The Sociology of Education and Work. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2004.
- CONVERT, B., GUGENHEIM, F.. Scientific Vocations in Crisis in France: explanatory social developments and mechanisms. European Journal of Education, 2005, roč. 40, č. 4, s. 418-431.
Go to original source...
- HAAS, J. The Situation in Industry and the Loss of Interest in Science Education. European Journal of Education, 2005, roč. 40, č. 4, s. 405-416.
Go to original source...
- HENDERSON, J. G. Reflective Teaching: The Study of Your Constructivist Practices. Columbus, OH: Merrill, 1996.
- KAPR, J. Prestiž povolání. Sociologický časopis, 1967, roč. 3, s. 740-747.
- KAPR, J. Obecná struktura prestiže povolání v Československu. In MACHONIN, P. a kol. Československá společnost. Bratislava: Epocha, 1969, s. 377-399.
- KELBLOVÁ, L. a kol. Čeští žáci v mezinárodním srovnání. České školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2006.
- Klíčové údaje o vzdělávání v Evropě 2005. Vzdělávací systémy v Evropě ze všech úhlů pohledu. Brusel; Praha: Eurydice, Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005.
- Science Teaching at School in Europe. Policies and Research. Brussels: Eurydice, 2006, s. 55-62.
- Struktury systémů vzdělávání, odborné přípravy a vzdělávání dospělých v Evropě. Česká republika 2005/2006. Brusel: Eurydice, 2006.
- ŠAMANOVÁ, G., ŠKODOVÁ, M., VINOPAL, J. Obraz vědy v českém veřejném mínění. Sociologické studie 06:8. Praha: Sociologický ústav AV, 2006.
- TABERY, P. Prestiž povolání. Naše společnost 2008. Praha: CVVM, 2008.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.