e-Pedagogium 2007, 7(3):7-12

Need for Implementation of Information and Communication Literacy into Life-Long Education

Zuzana Horváthová, Jiří Zlámal
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D., Univerzita Jana Amose Komenského Praha s. r. o., Roháčova 63, 130 00 Praha 3, tel.: +420 267 199 044, e-mail: horvathova.zuzana@ujak.cz
plk. Mgr. Ing. Bc. Jiří Zlámal, Ph.D., Vyšší policejní a Střední policejní škola MV v Praze, Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9, tel.: +420 974 845 200, e-mail: spsdir@skolamv.cz

Information and communication technology (ICT) induces a change of teaching methodology. The idea of what ICT should be used for in classes has shifted considerably and that has implications for teachers' competences. A few years ago emphasis was placed on common operations such as text editing, creation of tables and graphs, etc. Nowadays, it is desirable to educate teachers so that they can use the potential that ICT has as an educational tool. Like elsewhere in the EU, the Czech Republic is experiencing changes of study programs - for instance distance learning is being modified or self-learning has been turned into distributed learning, which combines self-study and tutorials.

Keywords: Information and communication technology (ICT), information literacy, life-long education, ICT thinking, education, competence

Published: June 1, 2007  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Horváthová, Z., & Zlámal, J. (2007). Need for Implementation of Information and Communication Literacy into Life-Long Education. e-Pedagogium7(3), 7-12
Download citation

References

  1. Bednaříková, I.: Pedagogická kompetence vysokoškolského učitele pod vlivem moderních a vzdělávacích technologií. In: Sborník z mezinárodní vědecké konference "Vzdělávání v zrcadle doby", Nitra, UKF, 2006, str. 86-91.
  2. Beneš, P., Rambousek, V., Fialová, I: Vzdělávání pro život v informační společnosti, Praha, ČVUT, 2005, ISBN 80-7290-198-2.
  3. Horváthová, Z.: Využití informačních a komunikačních technologií v edukačních procesech rigorózní práce, katedra Unesco Irie, PF UKF v Nitre, 2004, str. 41-44.
  4. Mišút, M.: Model vzdelávania učiteľov ZŠ na PdF TU z pohľadu IKT kompetencií, Trnava, PF TU, 2006, KEGA 3/0034/02.
  5. Neumajer, O. ICT kompetence učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007. 167 s. disertační práce.
  6. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník, Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-772-8.
  7. Štech, S.: Spor o "profesi". In: Stát se učitelem. Praha, PedF UK, 1994, str. 23
  8. Švejda, G.: Praktické aplikace technologie vzdělávání se zaměřením na výpočetní techniku, JČV, České Budějovice, 1999, SDH 80-86224-10-4.
  9. Švejda, G., Horváthová, Z., Palková, Z.: Vybrané kapitoly z tvorby e-learningových kurzů, PedF UKF v Nitre, 2006, ISBN 80-8050-989-1.
  10. Válková, L., Ožvoldová, M.: Postoje studentů k přírodovědným předmětům a využívání IKT v těchto předmětech. In: Sborník z mezinárodní konference "Vzdelávanie v zrkadle doby", Nitra, UKF, str. 287-292, 2006, ISBN80-8050-995-6.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.