e-Pedagogium 2006, 6(4):70-81
Assessing mathematical literacy within the OECD/PISA research in 2003
- Mgr. Anna Šlégrová, Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel.: 585 635 705, e-mail: a.slegrova@centrum.cz
This paper comprises two parts. In the first one, the PISA research is introduced. The main period of focus is 2003, when mathematical literacy was investigated in greater detail. Individual components of mathematical literacy are described and their mutual interrelatedness is outlined. The second part provides a sample of problems that served as stimuli in the research. Their analysis with respect to individual mathematical skills is demonstrated.
Keywords: The PISA research, mathematical literacy, mathematical skills, mathematization, types of mathematical problems
Published: August 1, 2006 Show citation
References
- Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004.
- Koncepce řešení problémových úloh ve výzkumu PISA 2003. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2003.
- Koucký, J., Kovařovic, J.: Učení pro život. Výsledky výzkumu OECD PISA 2003. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004.
- Úlohy pro měření čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti (patnáctiletých žáků). Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2000.
- Ústav pro informace ve vzdělávání: Informace o výzkumu PISA (online), (cit. 27. 10. 2006). Dostupné na : http://www.uiv.cz/clanek/260/283.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.