e-Pedagogium 2006, 6(4):60-69

Motivational activities as an attention-getting device

Radka Skalková
Mgr. Radka Skalková, Ph.D., Katedra matematiky PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, telefon: 585 635 709, e-mail: radka.skalkova@upol.cz

This paper focuses on motivation as the primary device teachers can use to stimulate the interest of students in the matter under discussion during classes of mathematics. The study builds on the conclusions the present author has reached in her dissertation. The introduction describes the reason why this issue is of interest and states what the basic premises are. It further outlines briefly the structure of the study. The practical part provides some concrete demonstrations of the proposed motivational activities. Next, results are summarized and their usefulness for the teaching practice is discussed.

Keywords: Motivation, motivational activities, constructivist view of education, creative teaching, divisibility, congruent triangles, algebraic expressions, fractional expressions

Published: August 1, 2006  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Skalková, R. (2006). Motivational activities as an attention-getting device. e-Pedagogium6(4), 60-69
Download citation

References

  1. FULIER, J., ŠEDIVÝ, O. Motivácia a tvorivosť vo vyučování matematiky. Nitra : Fakulta prírodných ved Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, 2001. ISBN 80-8050-445.
  2. HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN, 1989. ISBN 80-08-00014-7.
  3. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
  4. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
  5. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  6. SKALKOVÁ, R. Motivace v matematice: motivace jako instrument učitele k upoutání žákovy pozornosti. 138 s. Olomouc: Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta. Katedra matematiky, 2005, 138 s. Vedoucí disertační práce doc. RNDr. Milan Kopecký, CSc.
  7. VOLFOVÁ, M. Didaktická hra ve vyučování matematiky: náměty pro zájmovou činnost v matematice. Hradec Králové: Gaudeamus a MAFY, 1992. ISBN 80-7041-492-8.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.