e-Pedagogium 2005, 5(4):39-46

Childhood as an important issue in the history of pedagogy - new perspectives

Pavel Neumeister
Pavel Neumeister, Katedra pedagogiky s celoškolskou působností, PdF UP Olomouc

The paper discussed childhood and the historical changes of the approaches to it. Childhood is regarded as a socially constructed concept which derives from general knowledge patterns of a particular period. The concept of childhood reflects prominent anthropological viewpoints and its definition in a particular time in history accounts for the historical changes of educational goals.

Keywords: Childhood, the paradigm of ontogenesis and socialization, socio-historical paradigm, familiarization, Christianization, nationalization of schooling

Published: August 1, 2005  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Neumeister, P. (2005). Childhood as an important issue in the history of pedagogy - new perspectives. e-Pedagogium5(4), 39-46
Download citation

References

  1. ARIES, P. Centuries of childhood. New York : Vintage, 1962
  2. GENNEP, A. van. Přechodové rituály. Praha : Karolinum, 1996
  3. NESLÁDKOVÁ, L. Významový slovník k vybraným oblastem středověkých dějin kultury v českých zemích. Ostrava : OU, 1996
  4. DÜLMEN, R. van. Kultura a každodenní život v raném novověku. Praha : Argo, 1999
  5. DÜLMEN, R. van. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly. Praha : Dokořán, 2002
  6. LE GOFF, J. /edit./ Středověký člověk a jeho svět. Praha : Garamond, 1999
  7. LE GOFF, J., SCHMITT, J.C. /edit./ Encyklopedie středověku. Praha : Vyšehrad, 2002
  8. BERGER, P., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality. Praha : CKD. 1999.
  9. HORSKÁ, P., KUČERA, M., MAUR, E., STLOUKAL, M. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha : Panorama, 1990
  10. KOLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (Ed.). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001
  11. PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2000
  12. SHORTER, E. Die Geburt der modernen Familie. Hamburk : Rowolt Verlag, 1977
  13. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004
  14. KLABOUCH, J. Manželství a rodina v minulosti. Praha : Orbis, 1962
  15. JIRÁNEK, T., KUBEŠ, J. /edit./ Dítě a dětství napříč staletími. Sborník vědeckých prací. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2002
  16. REICHRTOVÁ, N. Dětská otázka v husitství, In Československý časopis historický 28, 1980.
  17. SPUNAR, P. Rodzina i dzieci v pogladach Jana Husa. Kwartalnik historiczny 90, 1983
  18. NODL, M. Dětství v předmoderní době. In Souvislosti 4/1996
  19. SHAHAR, S. Vývojové fáze dětství. In Souvislosti 4/1996
  20. BLAŽEK, B. Zdroje soudobého konceptu dětství. In Souvislosti 4/1996
  21. KAŠČÁK, O. Korešpondencia dobových pedagogických antropológií a spôsobov zobrazovania dieťaťa. In PEDAGOGIKA, 2/2005, S. 91-101.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.