e-Pedagogium 2005, 5(2):42-54
Teachers' assistance to pupils with insufficient knowledge of the instruction language
- PhDr. Jitka Kropáčová, katedra pedagogiky PdF UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc
The paper deals with the problems of pupils in bilingual environments who have insufficient knowledge of the instruction language. The quantitative Q-method procedures were used to gather findings that can enable teachers to assist pupils in such situations.
Keywords: Bilingualism, language skills, communication, educational methods, teacher-pupil relation
Published: April 1, 2005 Show citation
References
- KRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 2003, roč. 53, s. 253-267. ISSN 3330-3815.
- Dostupné na URL: http://www.czso.cz/ciz/cizinci.nsf/i/počet_cizincu_v_cr, staženo dne 14. 1. 2005.
- Dostupné na URL: http://www.czso.cz/ciz/cizinci.nsf/i/popis_aktualniho_vyvoje_pocet_cizincu_v_cr, staženo dne 14. 1. 2005.
- Hermann, E. Bilingualism and Codeswitching. Berlin: Freie Universität und TENEA Verlag für Medien, 2000. ISBN 3-932274-32-6.
- CHRÁSKA, M. Metody sběru a statistického vyhodnocování dat v evaluačních pedagogických výzkumech. 1. vyd. Olomouc, Votobia Praha, 2003. 198 s. ISBN 80-7220-154-6.
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
- CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP, 1998. 257 s. ISBN 80-7067-798-8.
- JEDLIČKOVÁ, I. Obecně pedagogické souvislosti humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. In Trendy technického vzdělávání 2004. Olomouc: UP, 2004, s. 185-188. ISBN 80-7220-182-4.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.