e-Pedagogium 2004, 4(2):65-77

SELECTED PROBLEMS OF CONTEMPORARY ASSESSMENT POSSIBILITIES OF HEARING IMPAIRED CHILDREN

Kateřina Vitásková
Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

The article covers assessment possibilities of hearing impaired children. It draws attention to this specific problem area of very heterogeneous population. The selected cognitive and memory assessment tools are alluded. The area of visual perception assessment is viewed in particular. Detailed visual perception specifications caused by hearing impairment are confronting with partial research outcomes for the purpose of its application in assessment of oral-motor skills of hearing impaired.

Keywords: Assessment, assessment of hearing impaired, visual perception, hearing impairment, oral-motor skills, hearing impaired, children with hearing impairment, movement perception, eye movements

Published: April 1, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vitásková, K. (2004). SELECTED PROBLEMS OF CONTEMPORARY ASSESSMENT POSSIBILITIES OF HEARING IMPAIRED CHILDREN. e-Pedagogium4(2), 65-77
Download citation

References

  1. BAVELIER, D., BROZINSKI, C., TOMANN, A., et al. Impact of early deafness and early exposure to sign language on the cerebral organization for motion processing. The Journal of Neuroscience [online]. November 2001, vol. 21, no. 22 [cit. 4. srpna 2003], pp. 8931-8942. Dostupné na:<http://www.jneurosci.org/cgi/search?andorexactfulltext=and&resourcetype=1&disp_type=&sortspec> Online ISSN 1529-2401. Go to original source...
  2. BAVELIER, D., TOMANN, A., HUTTON, C., et al. Visual attention of the periphery is enhanced in congenitally deaf individuals. The Journal of Neuroscience [online], 2000, vol. 20 [cit. 15. září 2003], pp. 1-6. Dostupné na:<http://www.jneurosci.org/cgi/content/full/4475> Online ISSN 1529-2401. Go to original source...
  3. BRADEN, J. P. Deafness, deprivation, and IQ. New York : Plenum, 1994.ISBN 0-306-44686-3. Go to original source...
  4. CLARK, M. D., MARSCHARK, M., KARCHMER, M. (Eds.) Context, Cognition, and Deafness. Washington, DC 20002 : Gallaudet University Press, 2001. ISBN 1-56368-105-6. Go to original source...
  5. DLOUHÁ, O., LAŠŤOVKA, M. (Poř.). Novinky ve foniatrii 2002. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-188-2.
  6. FREEMAN, R. D., CARBIN, C. F., BOESE, R. J. Tvé dítě neslyší? Průvodce pro všechny, kteří pečují o neslyšící děti. Praha : FRPSP, 1992.
  7. FROSTIGOVÁ, M. Vývojový test zrakového vnímání. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1972.
  8. GOLDFIELD, E. C. Role aktivity ve vývoji hmatového zkoumání u malých dětí. In JOUEN, F., POUTHAS, V. Psychologie novorozence. Praha : Grada Publishing, 2000, s. 140-149. ISBN 80-7169-960-8.
  9. HEILING, K. The development of the deaf children. Academic achievement levels and social processes. vol. 30, Hamburg : Signum, 1995. ISBN 3- 927731-58-8.
  10. HEILING, K. The development of the deaf children. Academic achievement levels and social processes. vol. 30, Hamburg : Signum, 1995. ISBN 3- 927731-58-8.
  11. JAKUBÍKOVÁ, J., ZÁVODNÁ, M., ŠIMKO, M., a kol. Fluktuujúca percepčná porucha sluchu u dieťaťa. Otorinolaryngologie a foniatrie, 2002, roč. 51, č. 3, s. 164-166. ISSN 1210-7867.
  12. Katalog 2003-2004. Brno : Psychodiagnostika, b.r.
  13. Kaufmanova hodnotící baterie pro děti. Brno : Psychodiagnostika, 2000.
  14. KOŠČ, M., NOVÁK, J. Rey-Osterriethova komplexní figura. TKF. [Příručka]. Brno : Psychodiagnostika s.r.o., 1997.
  15. KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systém. Norma a poruchy. 2., aktual. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-632-2.
  16. KOUKOLÍK, F. Proč jsou dementní lidé dementní. In KOUKOLÍK, F., JIRÁK, R. Diagnostika a léčení syndromu demence. Praha : Grada, 1999. s. 101-140. ISBN 80-7169-716-8.
  17. LEJSKA, M., KABELKA, Z., HAVLÍK, R. et al. Diagnostika a léčba těžce sluchově postižených nejmenších dětí. Otorinolaryngologie a foniatrie, 2002, roč. 51, č. 2, s. 100-108. ISSN 1210-7867.
  18. LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001. ISBN 80-967180-8-8.
  19. MILLER, J. L., WATKIN, K. L., CHEN, M. F. Muscle, adipose, and connective tissue variations in intrinsic musculature of the human tongue. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, February 2002, vol. 45, no. 2, pp. 51-65. ISSN 1092-4388. Go to original source...
  20. MILLER, L. J. Empirical evidence related to therapies for sensory processing impairments. National Association od School Psychologists Communiqué [online]. February 2003, vol. 31, no. 5 [cit. 6.7.2003]. Dostupné na NASP websites: <http://nasponline.org/publications/cq315sensory. html>
  21. NETELENBOS, J. B., SAVELSBERGH, G. J. Children's search for targets located within and beyond the field of view: effects of deafness and age. Perception, 2003, vol. 32, no. 4, pp. 485-497. ISSN 0301-0066 Go to original source...
  22. NOVÁK, J. Diagnostika specifických poruch učení. Příručka. 2., uprav. vyd. Brno : Psychodiagnostika, 2002.
  23. PARASNIS, I., SAMAR, V. J, BERENT, G. P. Deaf adults without attention deficit hyperactivity disorder display reduced perceptual sensitivity and elevated impulsivity on the Test of Variables of Attention (T.O.V.A.). Journal of Speech, Language, and Hearing Research, October 2003, vol. 46, no. 5, pp. 1166-83. ISSN 1092-4388. Go to original source...
  24. PICHANIČ, M. Klinická otoneurológia. Martin : Osveta, 1992. ISBN 80-217-0425-X.
  25. PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc : Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-244-0020-0.
  26. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozš. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
  27. POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno : PdF MU, 1996. ISBN 80-2101-479-2.
  28. PREISS, M. a kol. Klinická neuropsychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-443-6.
  29. RALSTON, F. Validity study of the videotaped Ralston test of fingerspelled pseudowords (RFTP) in identifying dyslexia among deaf college students. In JONHNSON, R. C., CREGAN, JR. D. B. Research, scholarschip, and creative activity at Gallaudet 1999 [online][cit. 6.3. 2003]. Dostupné na internetu: <http://gradscholl.gallaudet.edu/cgi-shl/resdat.pl?projid=63>
  30. SEEMAN, P., GROH, D., RAŠKOVÁ, D., a kol. Vyšetření genu pro connexin 26 u českých pacientů s vrozenou autosomálně recesivní nesyndromovou ztrátou sluchu. Otorinolaryngologie a foniatrie, 2002, roč. 51, č. 4, s. 221-225. ISSN 1210-7867.
  31. SOURALOVÁ, E. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu. In RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003, s. 171-184. ISBN 80-244-0646-2.
  32. SPRAGINS, A. Reviews of four types of assessment instruments used with deaf and hard of hearing students: cognitive assessment. Test reviews for deaf students: Cognitive [online], 1998 [cit. 8. června 2003]. Gallaudet Research institute. Dostupné na internetu: <http://gri.gallaudet.edu/~catraxle/INTELLEC.html>
  33. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5. Go to original source...
  34. ŠEDIVÁ, Z. Možnosti diagnostiky dysfázie u sluchově postižených dětí. In Česká logopedie 1998. Praha : Makropulos, 1999. s. 105-112. ISBN 80-86003-31-0.
  35. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-08593-167-2.
  36. ŠTURMA, J. Školní zralost a její poruchy. In ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., et al. Dětská klinická psychologie. 3., přeprac. a dopl. vyd., Praha : Grada Publishing, 1997, s. 225-234. ISBN 80-7169-512-2.
  37. THARPE, A. M., ASHMEAD, D. H., ROTHPLETZ, A. M. Visual attention in children with normal hearing, children with hearing aids, and children with cochlear implants. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, April 2002, vol. 45, no. 2, pp. 403-413. ISSN 1092-4388. Go to original source...
  38. UHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie. Martin : Osveta, 1990. ISBN 80-217-0153-6
  39. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha : Karolinum, 2001a. ISBN 80-246-0181-8.
  40. VÁGNEROVÁ, M. Smyslově a motoricky postižené dítě. In SVOBODA, M. (Ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001b, s. 413-459. ISBN 80-7178-545-8.
  41. VANČOVÁ, A. Nové pohľady na možnosti vzdelávania viacnásobne postihnutých jednotlivcov v slovenskej pedagogike viacnásobne postihnutých. e-Pedagogium (on-line), 2003, roč. 4, č. 2. Dostupné na www: <http://epedagog.upol.cz/eped1.2004/index.htm>. ISSN 1213-7499.
  42. VAVRDOVÁ, H. Odraz senzorické deprivace ve vývoji dítěte. In KOLEKTIV AUTORŮ. Psychologické aspekty komunikace řečí v logopedické teorii a praxi I. Praha : ČLS, 1984, s. 42-49.
  43. VYMLÁTILOVÁ, E. In ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. et al. Dětská klinická psychologie. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada Publishing, 1997, s. 88-102. ISBN 80-7169-512-2.
  44. VYMLÁTILOVÁ, E. Vady sluchu z hlediska klinické psychologie. IN ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2003. s. 463-488. ISBN 80-7178-546-6.
  45. WESTBURY, J. R., LINDSTROM, M. J., MCCLEAN, M. D. Tongues and lips without jaws: a comparison of methods for decoupling speech movements. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, August 2002, vol. 45, no. 4, pp. 651-662. ISSN 1092-4388. Go to original source...
  46. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. 10., přepr. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.