e-Pedagogium 2019, 19(3):43-51 | DOI: 10.5507/epd.2019.021

Hodnota vzdělání u začínajících akademických pracovníků z perspektivy vybraných aspektů sebepojetí

Iva Koribská
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

Tento příspěvek se zabývá otázkou, jakou hodnotu má vzdělání pro začínající akademické pracovníky z perspektivy vybraných aspektů sebepojetí. Hlavním cílem bylo zjistit, jakou prioritu má vzdělání v hodnotové orientaci respondentů. Dále jsme analyzovali faktory, které ovlivňují hodnotu vzdělání respondentů z pohledu kognitivního, emočního a konativního aspektu sebepojetí. Za výzkumný nástroj jsme si zvolili polostukturovaný rozhovor a odpovědi respondentů jsme podrobili otevřenému, axiálnímu a selektivnímu kódování.

Klíčová slova: Klíčová slova: akademický pracovník, doktorské studium, hodnota, hodnotová orientace, sebepojetí (self-concept), vědomí vlastní účinnosti (self-efficacy), sebehodnocení (self-esteem), seberealizace.

The value of education for novice academic staff from the perspective of selected aspects of self-concept

This article explores the value of education for novice academic staff from the perspective of selected aspects of self-concept. The main objective was to find out what priority education has in the value orientation of respondents. Furthermore, the factors that influence the value of education of respondents' cognitive, emotional and conative aspects of self-concept were analysed. A semi-structured interview was chosen as a research tool and the respondents' responses have undergone open, axial and selective coding.

Keywords: Keywords: novice academic staff, doctoral study, value, value orientation, self-concept, self-efficacy awareness (self-efficacy), self-esteem, self-realization.

Přijato: 27. říjen 2019; Zveřejněno: 1. listopad 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Koribská, I. (2019). Hodnota vzdělání u začínajících akademických pracovníků z perspektivy vybraných aspektů sebepojetí. e-Pedagogium19(3), 43-51. doi: 10.5507/epd.2019.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný et al., Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  2. Frankl, V., E. (2016). A přesto říct životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  3. Göbelová, T. (2008). Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Ostrava: Ostravská univerzita.
  4. Horák, J. (1997). Kapitoly z teorie výchovy I. a II. Problematika hodnot a hodnotové orientace I. díl. Liberec: TU v Liberci.
  5. Helus, Z. (2011) Úvod do psychologie. Praha: Grada Publishing.
  6. Hudeček, J. (1986) Hodnotové orientace v motivační sféře osobnosti. Praha: Academia.
  7. Jandourek, J. (2007). Sociologický slovník. Praha: Portál.
  8. Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing, a. s.
  9. Lukášová, H. (2015) Učitelské pojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
  10. Machalová M. (2016) Vyspelosť človeka z pohľadu humanistického psychológa Abrahama Maslowa. Prohuman [online]. [cit. 2017-12-12]. Dostupné z: http://www.prohuman.sk/psychologia/ vyspelost-cloveka-z-pohladu-humanistickeho-psychologa-abrahama-maslowa.
  11. Maslow, A. (1970). Motivation and personality. New York: Harper & Row.
  12. Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a. s.
  13. Pravdová, B. (2014). Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada Publishing, a. s.
  15. Spousta, V. (2000). Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita.
  16. Švaříček, R., Šeďová, K. & kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  17. Frankl, V. E. (2016). A přesto říct životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.