e-Pedagogium 2023, 23(2):55-67 | DOI: 10.5507/epd.2023.011
Perception of Digital Competences of Future Teachers at the Faculty of Science of Palacký University in Olomouc
- a Department of Experimental Physics, Faculty of Science, Palacký University, Olomouc,, 17. listopadu 1192/12, 779 00 Olomouc, Czech Republic
The paper deals with the importance of the development of digital competencies during the pedagogical training of future science teachers at the Faculty of Science of Palacký University in Olomouc. It emphasizes the issue of information thinking, which is increasingly required by professions. One of the questions for IT students related to algorithms and programming was included in the questionnaire survey. This is due to the fact that these are the two main pillars of IT concepts in the context of changes in education in the Czech Republic. The results of the survey led to a clear conclusion regarding the use of educational robotics. This tool is a suitable tool for personality development, logical thinking, creativity and teamwork. The use of mathematical software in science subjects generally allows the students (future teachers) to better understand the context, cultivate their sense of imagination and teach them this way of thinking.
Keywords: digital competence, computer thinking, pedagogical training, robotics
Received: March 4, 2023; Revised: July 3, 2023; Accepted: July 5, 2023; Published: September 20, 2023 Show citation
References
- Ala-Mutka, K. (2011). Mapping digital competence: towards a conceptual understanding. Lucembourg: Publications Office of the European Union. http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf
- Buchberger, F., Busch, F. W. (1988). The Role of Practical Element in Initial Teacher Education. European Journal of Teacher Education,11(2/3), 89-91.
Go to original source...
- Clift, R. T., Houston, W. R., Pugach, M. C. (1990). Encouranging Reflective Practice in Education. An Analysis of Issues and Programs. New York: Teachers College Press.
- DIGCOMP (2013). A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp
- Dytrtová, R., Krhutová M. (2009). Učitel - příprava na profesi. Grada.
- Hyksová, H. (2021). Programování robotů na základní škole. In KLEMENT, M. (sest.). Trendy ve vzdělávání 2021: sborník abstraktů mezinárodní konference. UP Olomouc.
- Chráska, M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice. Vydavatelství UP Olomouc.
- Kabinet pedagogické přípravy. (n. d.). Souvislá pedagogická praxe. http://cpp.upol.cz/Klement, M. (2021). Edukační robotika z pohledu žáků základních škol. In KLEMENT, M. (sest.). Trendy ve vzdělávání 2021: sborník abstraktů mezinárodní konference. UP Olomouc,19-20.
- Klement, M., Dragon, T. (2020). Preference učitelů informatiky při implementaci tematického celku algoritmizace a programování do výuky. Trendy ve vzdělávání 2020, 13(2), 68-77.
Go to original source...
- MŠMT (2014). Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. https://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf
- Nezvalová, D. (2007). Pedagogická praxe v počáteční přípravě učitelů přírodovědných předmětů a matematiky pro střední školy. Vydavatelství UP Olomouc.
- NÚV (2022). Koncept rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení dětí a žáků.
- http://archiv-nuv.npi.cz/t/koncept-rozvoje-digitalni-gramotnosti-a-informatickeho.htmlPrůcha, J., Walterová, E., &Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník, Portál.
- Šimoník, O. (2005). Pedagogická praxe. Brno: MSD.
- UNESCO (2005). Information and communication technologies in schools: a handbook for teachers or how ICT can create new, open learning environments. France: Division for Higher Education UNESCO.https://sisr.swissinformatics.org/wp-content/uploads/sites/28/2021/08/UNESCO_ICTs_in_schools_2005_-_Part_1.pdf
- Vonk, H. (1985). The Gap between Theory and Practice. European Journal of Teacher Education, 31(6), 45-55.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.