e-Pedagogium 2020, 20(4):34-51 | DOI: 10.5507/epd.2021.001

Proactive coping in the teaching profession

Žaneta Miháliková Žitňákováa
a Department of Special Education, Faculty of Education, Comenius University in Bratislava, Račianska 59, Bratislava 813 34, Slovak Republic

This article deals with the study of proactive strategies of coping with workload in teaching profession. The main aim was to identify the gender differences in the level of proactive coping with workload using the Proactive Coping Inventory (PCI). Another aim of the paper was to explore the differences in the level of proactive coping of teachers in relation to the length of their teaching practice. Altogether 135 teachers, 112 women (83%) and 23 men (17%) participated in the research. The results of our research showed the presence of differences in the level of seeking emotional support between men and women, as well as differences in strategic planning, proactive and reflective coping among teachers depending on the length of their teaching practice.

Keywords: workload, coping, teacher, proactive coping theory.

Received: March 30, 2020; Revised: December 25, 2020; Accepted: January 6, 2021; Published: April 22, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Miháliková Žitňáková, Ž. (2020). Proactive coping in the teaching profession. e-Pedagogium20(4), 34-51. doi: 10.5507/epd.2021.001
Download citation

References

  1. Baranovská, A. & Ručková, G. 2012. Vzťah medzi osobnostnými charakteristikami a subjektívne vnímanie záťaže učiteľov pôsobiacich na základných a stredných školách. In Klinická psychologie a osobnost. [online]. Available at: https://digilib.phil.muni.cz/bit-stream/handle/11222.digilib/ 125964/1_KlinickaPsychologie_01-20121_10.pdf?sequence=1
  2. Baumgratner, F. (2001). Zvládanie stresu - coping. In Slaměník, I., & Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie (Vol. 2). Praha: Grada.
  3. Baumgartner, F. & Frankovský, M. (1997). K problémom zisťovania stratégií riešenia náročných situácií. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 32(2), 155-160. Go to original source...
  4. Bratská, M. (2001). Zisky a straty v záťažových situáciách, alebo príprava na život. 1. vyd. Bratislava: Trade Leas.
  5. Čecho, R., Hudečková H. & Švihrová, H. (2018). Dotazník TSI - Teacher Stress Inventory: validácia slovenskej verzie. [online]. Available at: https://www.researchgate.net/publication/336150089_Dotaznik_TSI_Teacher_Stress_Inventory_validacia_ slovenskej_verzie
  6. Čecho et al. (2018). Hodnotenie psychickej pracovnej záťaže učiteľov vybraných základných škôl. In Jurkovičová, J. & Štefániková, Z. (Eds.). Životné podmienky a zdravie. Bratislava: UK. [online]. Available at: https://www.fmed.uniba.sk/fileadmin/lf/sucasti/Teoreticke_ustavy/Ustav_ hygieny/Webpic/Zborniky/ZPaZ_2018.pdf
  7. Daniel, J. (1997). Burnout v učiteľskom povolaní a jeho zvládanie. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 32(2), 183-187.
  8. Ficková, E. (2009). Reactive and proactive coping with stress in relation to personality dimensions in adolescents. Studia Psychologica, 51(2-3), 149-160.
  9. Fialová, I. & Schneiderová, A. (1998). Syndrom vyhoření v profesní skupině středoškolských učitelů. In Řehulka, E., Řehulková, O., & Psychologický ústav (Akademie věd ČR). Učitelé a zdravi 1. Brno: Pavel Křepela.
  10. Greenglass, E. R. & Schwarzer, R. & Taubert, S. et al. (1999). The Proactive Coping Inventory (PCI): A multidimensional research instrument. [online]. Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/ f5ab/54d3d33f4fa8f96652b6d904967547c6b96d.pdf
  11. Greenglass, E. R. & Lukavský, J. & Šolcová, I. (2006). Dotazník proaktívniho zvládaní životných nároků. Československá psychologie. L(2), 148-162.
  12. Gulišová, L. (2013). Vnímaná psychická záťaž v povolaní učiteľa a jej porovnanie na úrovni jednotlivých stupňov.
  13. Heretik, A., et al. (2016). Klinická psychológia. Nové Zámky: Psychoprof.
  14. Hupková, M. & Petlák, E. (2004). Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris.
  15. Janke, W. & Erdmannová, G. (2003). Strategie zvládání stresu - SVF 78. Praha: Testcentrum.
  16. Joseph, S. (2017). Co nás nezabije. Možnosti postraumatického růstu. Praha: Portál.
  17. Křivohlavý, J. (1998). Jak nestratit nadšení. Praha: Grada Publishing.
  18. Lovaš, L. (1997). Vplyv situácie a pohlavia na správanie v náročných životných situáciách. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 32(2), 144-148.
  19. Mareš, J. (2001). Zvládaní zátěže pomocí strategií záměrného sebeznevýhodňování. Československá psychologie. XLV(4), 311-322.
  20. Míček, L. (1988). Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN.
  21. Míček, L. & Zeman, V. (1997). Učiteľ a stres. 2. vyd. Opava: Vademecum.
  22. Oškrdová Z. (2007). Zvládaní záťěže u učitelů: Diplomová práca. Brno: MU.
  23. Paulík, K. (1998). Co obtěžuje učitele různych typů škol. In Řehulka, E., Řehulková, O., & Psychologický ústav (Akademie věd ČR). Učitelé a zdravî 1. Brno: Pavel Křepela.
  24. Řehulka, E. & Řehulková, O. (1998). Problematika tělesné a psychické záteže při výkonu učitelského povolání. In Řehulka, E., Řehulková, O., & Psychologický ústav (Akademie věd ČR). (1998). Učitelé a zdravî 1. Brno: Pavel Křepela.
  25. Ruisel, I. et al. (2006). Úvahy o inteligencii a osobnosti. [online]. Available at: https://psychologia.sav.sk/ upload/Ruisel_Uvahy%20o%20inteligencii%20a%20osobnosti.pdf
  26. Ruisleová, Z. et al. (2006). Štýly zvládania záťaže. Bratislava: Slovak Akademic Press. [online]. Available at: http://www.psychologia.sav.sk/zvladanie
  27. Ruiselová, Z. & Prokopčáková, A. (2010). Counterfactual thinking and proactive coping. Studia Psychologica, 52(4), 291-299.
  28. Schwarzer, R. & Taubert, S. (2002). Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: Proactive coping. In Frydenberg, E. (Ed.). Beyond coping: Meeting goals, visons and challenges. Oxford: Oxford Universtiy Press. [online]. Available at: https://www.researchgate.net/publication/251415584_Tenacious_Goal_Pursuits_and_Striv- ing_Toward_Personal_Growth_ Proactive_Coping Go to original source...
  29. Sollár, T. & kol. (2019). Psychometrické vlastnosti slovenskej verzie dotazníka Proactive Coping Inventory: konštruktová validita a vnútorná konzistencia. Československá psychologie, 63(2), 193-209.
  30. Sollárová, E., & Sollár, T. (2009). Proactive coping from the perspective of age, gender and education. Studia Psychologica, 51(2-3), 161-165.
  31. Turek, I. (2008). Didaktika. 1. vyd. Bratislava: Iura Edition.
  32. Zákon č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a zmene a doplnení niektorých zákonov.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.