e-Pedagogium 2020, 20(1):7-15 | DOI: 10.5507/epd.2020.002

Selected Aspects of the Professional Beliefs of Novice Teachers

Jaroslava Ševčíkováa, Jitka Plischkea
a Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, e-mail: jaroslava.sevcikova01@upol.cz, jitka.plischke@upol.cz

The authors of the study deal with the partial results of the longitudinal research focused on the analysis of selected aspects of professional beliefs formation of novice teachers. They seek to answer the question of how teachers themselves reflect and then interpret their mental representations to professional beliefs and how they view the aspects of its formation. The research was carried out by a qualitative design, the data that were obtained mainly from in-depth interviews and focus groups were subsequently subjected to open, axial and selective coding.

Keywords: professional beliefs, novice teacher, formation of professional beliefs, in-depth interviews, focus groups.

Received: January 6, 2020; Accepted: March 1, 2020; Published: July 31, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ševčíková, J., & Plischke, J. (2020). Selected Aspects of the Professional Beliefs of Novice Teachers. e-Pedagogium20(1), 7-15. doi: 10.5507/epd.2020.002
Download citation

References

  1. Fenstermacher, g. d. & Soltis, J. F. (2008). Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál.
  2. Chudý, Š. & Hladík, J. (2006). Výchovná situácia ako základ situačného poňatia výchovného procesu. e-Pedagogium, 6(1), 9-25.
  3. Chudý, Š. & Neumeister, P. (2014). Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. stupňa základnej školy. Brno: Paido.
  4. Gavora, P. (2009). Profesijná zdatnosť vnímaná učiteľom (self-efficacy): teoretické a výskumné hľadiská. In Janík, T., Švec, V. a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido.
  5. Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T. et al. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita. Go to original source...
  6. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  7. Janík, T. & Švec, V. et al. (2009). K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Centrum pedagogického výzkumu.
  8. Kalhous. Z. & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  9. Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  10. Kyriacou, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  11. Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
  12. Lukášová, H. (2017). Učitelské sebepojetí - podněty k auto-evaluaci a výzkumu. e-Pedagogium, 17(1), 46-58. Go to original source...
  13. Meirink, J. A., Meijer, P. C., Verloop, N., & Bergen, T. C. M. (2009). Understanding teacher learning in secondary education: The relations of teacher activities to change beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 25(1), 89-100. Go to original source...
  14. Milrud, R. P. МИЛЬРУД, Р. П. (1990). Формирование профессиональных убеждений у будущих учителей. Вопросы психологии. 9(22), 77-86.
  15. Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-333. Go to original source...
  16. Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  17. Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
  18. Pravdová, B. (2013) Od dětského snu k vlastnímu pojetí výuky: proces utváření profesního sebepojetí studentů učitelství. In Švec, V., Bradová, J. & kol. (2013). Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita.
  19. Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  20. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
  21. Straková, j., Spilková, V., Simonová, J., Friedlaenderová, H. & Hanzák, T. (2013). Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis scholae, 7(1), s. 79-100. Go to original source...
  22. Straková, j., Spilková, V., Simonová, J., Friedlaenderová, H., Hanzák, T., & Simonová, J. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Empirická studie. Pedagogika, 64(1), s. 34-65.
  23. Strauss, A. & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Sdružení Podané ruce.
  24. Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita.
  25. Švaříček, R., Šeďová, K. & kol. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  26. Švec, V., Bradová, J. & kol. (2013). Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita.
  27. Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.