e-Pedagogium 2020, 20(1):27-44 | DOI: 10.5507/epd.2020.005
Parents as co-attendants to inclusive education
- a Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1, Česká republika
The aim of the article is to clarify the importance of cooperation between parents and schools in inclusive education and thus contribute to the current topic of inclusive education. The research was focused on the processing of three case studies of selected schools with an inclusive concept. In these case studies, three teacher interviews and three interviews with parents were conducted in each of these schools. The article presents the research results from three schools that supported inclusive education before the amendment to decree No. 27/2016 Coll. - On the education of pupils with special educational needs and gifted pupils came into effect.
Keywords: inclusive education, inclusive school, social heterogeneity, parents, inclusive teacher.
Received: July 8, 2019; Revised: January 30, 2020; Accepted: March 23, 2020; Published: July 31, 2020 Show citation
References
- Bartoňová, M. & Vítková, M. (2013). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu: Education focusing on inklusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream school. Brno: Masarykova univerzita.
- Carpenter, B. (2003). Families in context: emergingtrends in family support and early intervention. London: David FultonPublishers.
- ČŠI (2018). Zpráva o možnostech sledování inkluzivních přístupů na úrovni školy. EU, MŠMT.
- Forlin, Ch. (2010). Teacher education for inclusion: changing paradigms and innovative approaches. London: Routledge.
Go to original source...
- Greger, D., Chvál, M., Walterová E. & Černý, K. (2009). Názory českých rodičů a veřejnosti na časné rozdělování žáků. Orbis Scholae, 3 (3), 51-78.
Go to original source...
- Hájková, V. & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
- Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
- Kasíková, H. & Straková, J. (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum.
- Kasíková, H. & Vališová, A. (1994). Pedagogické otázky současnosti: učební text pro studenty učitelství. Praha: Institut sociálních vztahů.
- Kolektiv autorů. (2015). Výstup projektu "Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Krejčová, V. (2005). Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Lechta, V. (2016). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
- Rabušicová, M., Šaďová, K., Trnková, K. & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita.
- Step by Step. (2011). Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Praha
- Švaříček, R. & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Elektronické zdroje:Inkluzivní vzdělávání. Nadace Open Society Fund Praha [online]. © 2011 [cit. 2017-04-15]. Dostupné z: http://www.osf.cz/vzdelavani-a-mladi-lide/inkluzivni-vzdelavani
- Kvalita školy [online]. 2019 [cit. 2019-12-10]. http://www.kvalitaskoly.cz/?q=dalsi_vzdelavani_pedagogickych_pracovniku
- Leyser, Y. & Kirk, R. (2010). Evaluating Inclusion: an examination of parent views and factors influencing thein perspectives. International Journalof Disability, Development and Education, 51 (3).
Go to original source...
- Národní projekty [online]. 2019 [cit. 2019-12-20]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/projekty
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění účinném od 1. 9. 2017. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-1
- Tematická zpráva: Podpora inkluzivního vzdělávání v základních a středních školách ve školním roce 2012/2013. In: Česká školní inspekce [online]. 2014 [cit. 2017-04-26]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/getattachment/641b5628-ee0a-4120-b090-01dcf1779a7a
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.