e-Pedagogium 2020, 20(1):16-26 | DOI: 10.5507/epd.2019.028

Information and Communication Technologies and Children in Special Primary School

Miroslav Meiera, Jitka Kučerováa
a Katedra sociálních studií a speciální pedagogiky, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci, Komenského 314/2, 460 05 Liberec, tel.: 485 354 326

The article presents the results of research that investigated the use of information and communication technologies by children in special schools and in the families of these children. Additionaly, the research was used to compare the use of information and communication technologies by children in special primary schools and in the families of these children.

Keywords: children, hardware, mental retardation, parents, software, teacher, education, primary school special.

Received: July 1, 2019; Accepted: November 10, 2019; Published: July 31, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Meier, M., & Kučerová, J. (2020). Information and Communication Technologies and Children in Special Primary School. e-Pedagogium20(1), 16-26. doi: 10.5507/epd.2019.028
Download citation

References

  1. Edwards, A., et al. (2006). ICTs in Education for People with Special Needs [online]. Moscow: UNESCO. [cit. 7. 9. 2019]. Dostupné z: https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214644.pdf.
  2. Jeřábek, J., Tupý, J., aj. (2008). Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální [online]. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. [cit. 24. 4. 2019]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/134_1_1/
  3. Krejčířová, O. (2006). Speciální pedagogika mentálně retardovaných. In Renotiérová, M., Ludíková, L., a kol. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: UPOL, s. 161-173.
  4. UNESCO (2011). ICTs in Education for People with Disabilities [online]. Moscow: UNESCO. [cit. 8. 9. 2019]. ISBN 978-87-7110-183-6. Dostupné z: https://www.european-agency.org/sites/default/files/ICTs-with-cover.pdf
  5. UNESCO (2019). Information and communication technologies (ICT). In: UNESCO [online]. [cit. 10. 9. 2019]. Dostupné z: http://uis.unesco.org/en/glossary-term/information-and-communication-technologies-ict
  6. Uzis.cz (2019). V. kapitola: Poruchy duševní a poruchy chování (F00-F99). In: Uzis.cz [online]. [cit. 25. 4. 2019]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html
  7. Zikl, P., a kol. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Praha: Grada.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.