e-Pedagogium 2019, 19(1):56-64 | DOI: 10.5507/epd.2019.006
Religion support for foreign students at Czech universities
- Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého
The article deals with the importance of faith as support in the challenging study-related situations among the foreign students. Firstly, the article consists of the theoretical part, in which the key concepts for this research are defined. The aim of the research part, is to find out the demographic data of the students and the role of faith in their daily lives and in the challenging study-related situations. Finally, we examine the influ ence of their faith on the value of education and their perception of this value. As the research method, we chose semi-structured interviews. Responses of the respondents were subjected to open, axial and selective coding.
Keywords: value of education, spiritual support, faith, challenging study-related situation.
Accepted: June 18, 2019; Prepublished online: June 18, 2019; Published: July 22, 2019 Show citation
References
- Brožík, V. (2004). Hodnotenie a hodnoty. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška.
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Hayes, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
- Kropáčová, J. (2006). Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Křivohlavý, J. (2005). Implementace - intervenční postupy sociální opory. Praha: Institut pro postgraduální vzdělávání ve zdravotnictví.
- Mareš, J., Průcha, J. a E. Walterová (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Mohanty, G. S. (2005). Modern sociology. Delhi: Isha Books.
- Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing.
- Popovič, M., Cakirpaloglu, P. (2004). Psychologie hodnot. Přehled pro humanitní obory. Olomouc: Votobia.
- Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Rokeach, M. (1970). Beliefs, Attitudes and Values. San Francisco: Jossey-Bass Inc., Publishers
- Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, a.s.
- Schwartz, S. H. (2015). Basic individual values: Sources and consequences. In: The Praeger Handbook of Personality across cultures. A. Timothy Church, A. Merritt. 2017. ABC Clio.
Go to original source...
- Schwartz, S. H. (2015). Basic individual values: Sources and consequences. In D. Sander and T. Brosch (Eds.), Handbook of value. Oxford: UK, Oxford University Press. DOI: 10.1093/acprof: oso/9780198716600.001.0001
Go to original source...
- Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada publishing, a.s.
- Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Vojtová, P. (2012). Hodnota vzdělání z pohledů žáků různých typů škol. Diplomová práce. Praha: FF UK.
- Elektronické zdroje:Hrubá, J. (2009). Co nejvíc ovlivňuje mladé lidi? [online]. [cit. 2017-01-10]. Dostupné z URL www.ceskaskola.cz/2009/04/jana-hruba-co-nejvic-ovlivnuje-mlade.html.
- Kučerová, L. (2012). Hodnoty současné mladé populace. [online]. [cit. 2017-01-11]. Dostupné z URL https://is.muni.cz/th/251972/pedf_m/diplomova_prace.
- Makovská, K. (2013). Hodnoty a hodnotová orientace adolescentů. Bakalářská práce. Brno: ICV Mendelova univerzita v Brně. [online]. [cit. 2017-01-10]. Dostupné z: http://www.vyzkum-mladez.cz/ zprava/1414250482.pdf.
- Papřoková, A. (2006). Hodnota vzdělání v současné společnosti. In Mezinárodní vědecká konference ČLOVĚK-DĚJINY-HODNOTY III. OSTRAVA: VŠB-TU Ostrava a Ostravská univerzita. Dostupné z: http://knowledge.vsb.cz/sborniky/2006_Paprokova_Hodnota_vzdelani.pdf.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.