e-Pedagogium 2018, 18(3):93-106 | DOI: 10.5507/epd.2018.035

Vybrané metody sociální práce s dětským pacientem

Dagmar Pitnerová
Mgr. Dagmar Pitnerová, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: dagmar.pitnerova@upol.cz

In the paper, we deal with the root causes of adoption of children in the children's department of psychiatric hospitals, the provision of a specialist team and its tasks in the context of the child's hospitalization. Equally important in the care of a child patient is to ensure protection of the child's rights that are anchored in the relevant legislation. We present the most common methods of social work with children's patient as follows: an interview, an observation and a child's drawing. A case study of "Thomas" is an example of systematic work of a social worker with the child patient, which is characterized by especially expressive communication, encouraging, promoting, listening, showing emotions, care and support.

Keywords: children's patient, disorder, expert team, social worker, interview, observation, child's drawing

Published: September 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pitnerová, D. (2018). Vybrané metody sociální práce s dětským pacientem. e-Pedagogium18(3), 93-106. doi: 10.5507/epd.2018.035
Download citation

References

  1. Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
  2. Čevela, R. & Čeledová, L. (2010). Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. 1. vydání. Praha: Grada Publishing.
  3. Dobrušová, E. (2012). Sociálně-právní ochrana dětí v případech rozvodových a rozchodových konfliktů. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
  4. Green, J. & Jacobs, B. (1998). In-patient child psychiatry: modern practice, research and the future. New York: Routledge. Go to original source...
  5. Gulová, L. (2011). Sociální práce: pro pedagogické obory. Vyd. 1. Praha: Grada.
  6. Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada.
  7. Kuzníková, I. (2011). Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada.
  8. Marková, E., Venglářová, M., & Babiaková, M. (2006). Psychiatrická ošetřovatelská péče. Praha: Grada.
  9. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí (3. přeprac. vyd). Jinočany: H & H.
  10. Matoušek, O. (2003). Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál.
  11. Matýs, J. (2014). Ambulantní psychiatrická péče o děti a dorost. Asociace dětské a dorostové psychiatrie [online]. [cit. 2016-11-04]. Dostupné z: http://www.addp.cz/clanek/ambulantni-psychiatricka-pece-o-deti-a-dorost.
  12. Říčan, P., & Krejčířová, D. (1995). Dětská klinická psychologie (2. vyd). Praha: Grada.
  13. Sekera, O. (2009). Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  14. Spousta, V. (1995). Speciálně pedagogická diagnostika etopedická. Druhé vydání. Brno: MU.
  15. Šnýdrová, I. (2008). Psychodiagnostika. Praha: Grada.
  16. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  17. Mahrová. G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada.
  18. Zacharová, E., Hermanová, M., & Šrámková, J. (2007). Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha: Grada.
  19. PORUCHY DUŠEVNÍ A PORUCHY CHOVÁNÍ (F00-F99). Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR [online]. 2014 [cit. 2016-11-11]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/cz/mkn/F00-F99.html
  20. Theiner, P. (2009). Organizace psychiatrické péče o děti a dorost. In Psychiatrická klinika FN Brno [online]. [cit. 2016-11-04].

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.