e-Pedagogium 2017, 17(3):140-148 | DOI: 10.5507/epd.2017.043
Attitude Of Czech And Polish Pupils Toward different ethnic-cultural groups (Comparative Study)
- Mgr. et Bc. Jana Máčalová, Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: jana.macalova@upol.cz
The school is an important factor affecting the social development of children, including respect to traditions and culture of their country, but also to the traditions and cultures of others. Contemporary schools aim for application of humanity across diversity, especially through multicultural education. The aim of this paper is a comparison of declared relationship of Czech and Polish pupils toward members of selected national or cultural minority groups. The basis for comparison are provided through a questionnaire survey made in 2014-2015 in Czech Republic and in 2016 in Poland. The results show differences in the perception of different groups. Relation to spatially closest groups is more negative than to the other groups by pupils in both countries.
Keywords: Multiculturalism, education, cultural difference, pupils, Czech republic, Poland
Published: September 1, 2017 Show citation
References
- Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality and Behavior. Berkshire: Open University Press.
- Bernard, H. (2002). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Methods. Walnut Creek: AltaMira Press.
- Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum.
- Gabal, I., & Víšek, P. (2010). Východiska strategie boje se sociálním vyloučením. [online]. Praha. [12. 11. 2016]. Dostupné z: http://www.gac.cz/userfiles/File/nase_prace_vystupy/GAC_Strategie_soc_vylouceni.pdf
- Gavora, P. (2008). Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
- Hayesová, N. (2003). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
- Manning, M. L., & Baruth, L. G. (2009). Multicultural education of children and adolescents. Boston: Pearson.
- May, S., & Sleeter, C. E. (2010). Critical multiculturalism. New York: Routledge.
Go to original source...
- Moravcová, B. (2016). Reflexe multikulturalismu ve sdílených hodnotách učitelů a žáků. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
- Národnostní struktura obyvatel. [online]. 2014, [12. 11. 2016]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/20551765/170223-14.pdf.
- Preissová Krejčí, A. (2016). Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého.
Go to original source...
- Preissová Krejčí, A. (2014). Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého.
- Preissová Krejčí, A. (2013). Multikulturní koncept ve vzdělávání a výchově v České republice. In: Preissová Krejčí, A., Juárez Toledo, R. a kol. Sociální exkluze v multikulturních společnostech: Komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Preissová Krejčí, A., Máčalová, J., Cichá, M., & Moravcová, B. (2016). Migrace, integrace a česká škola. Paidagogos, 2016, 1, 70-89.
- Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. 2016, [12. 11. 2016]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- Sleeter, C. E., & Grant, C. A. (2009). Making choices for multicultural education: Five approaches to race, class, and gender. New York: John Wiley & Sons.
- Struktura narodowo-etniczna, językowa i wyznaniowa ludności Polski. [online]. 2015, [12. 11. 2016]. Dostupné z: http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5670/22/1/1/struktura_narodowo-etniczna.pdf
- Štětovská, I. (2011). Proměny světa školy. In: Gillernová, I., Kebza, V., Rymeš, M. a kol. Psychologické aspekty změn v české společnosti: Člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada.
- Vávra, M. (2006). Nesnáze s měřením postojů. Data a výzkum - SDA info, 2006, 1, 9-12.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.