e-Pedagogium 2016, 16(3):65-74 | DOI: 10.5507/epd.2016.032

Role of educational mentor in enhancing professional competencies of primary school teachers

Marcela Otavová
Mgr. Bc. Marcela Otavová, ZŠ a MŠ Horka nad Moravou, Lidická 9, 783 35 Horka nad Moravou, E-mail: marcela.otavova@zshorka.cz

The aim of this academic article is to contextualize the role of mentor in enhancing professional competencies of a primary school teacher in further and lifelong education. At first, the author describes important specifics of mentor work considering the professional development models and their process approaches that reflect paradigmatic plurality of the area. The author reproduces typologies of other authors dealing with this topic (Doyle, Schön, Shulman, Kolb and Korthagen). The second part of the article specifies the mentoring approach as a reflective process by comparison with another forms of practical teachers peer support - coaching and supervision. In the third part of the article, the author publishes the essential description and internal mentor work principles, defines particular aspects of mentor's educational work and describes the mentor-mentee relationship dynamics, which is specific for 'Pomáháme školám k úspěchu' project.

Keywords: teacher, mentor, mentoring, learning, professional development, competencies, reflection

Published: June 1, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Otavová, M. (2016). Role of educational mentor in enhancing professional competencies of primary school teachers. e-Pedagogium16(3), 65-74. doi: 10.5507/epd.2016.032
Download citation

References

  1. Bareš, M. (Ed.). (2009). Podpora práce začínajících učitelů: (jako součást systému dalšího profesního rozvoje pedagogických pracovníků). Praha: Národní institut pro další vzdělávání.
  2. Korthagen, F. A. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  3. Janík, T., & Švec, V. (2009). K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido.
  4. Maxwell, J. C. (2015). Mentoring 101: co potřebuje každý znát. Hodkovičky: Pragma.
  5. Maxwell, J.C. (2013). 15 neocenitelných zákonů osobního růstu: žijte podle nich a naplňte svůj potenciál. Praha: Dobrovský.
  6. Mentoring a využití jeho metod na základní škole. (2012). Boskovice: DENEB.
  7. Petrášová, M., A., Prausová, I., & Štěpánek, Z. (2014). Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál.
  8. Píšová, M. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita.
  9. Píšová, M., & Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  10. Portfolio v profesní přípravě učitele. (2007). Pardubice: Univerzita Pardubice.
  11. Spilková, V. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál.
  12. Spilková, V., & Tomková, A. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  13. Šneberger, V. (2012). Co je mentoring a jeho zavádění ve škole: příručka. Ostrava: Repronis.
  14. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  15. http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.