e-Pedagogium 2016, 16(3):41-52 | DOI: 10.5507/epd.2016.030

Ideology of teaching German during Protectorate of Bohemia and Moravia

Václav Velčovský
PhDr. Václav Velčovský, Katedra českého jazyka, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, Rettigové 4, 116 39 Praha 1, E-mail: vaclav.velcovsky@pedf.cuni.cz

During Protectorate of Bohemia and Moravia, the Czech-German relations escalated. Specific non-coexistence was extrapolated by Nazi ideology. The attitudes towards language(s) and obligatory German language acquisition played a crucial role in this process. The aim of this paper is to analyze informal acquisition of German as a second language, attitudes of people towards this code and politics' influence on them.

Keywords: Czech-German relations, Protectorate of Bohemia and Moravia, German language acquisition, informal education

Published: June 1, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Velčovský, V. (2016). Ideology of teaching German during Protectorate of Bohemia and Moravia. e-Pedagogium16(3), 41-52. doi: 10.5507/epd.2016.030
Download citation

References

  1. Branders, D. (2000). Češi pod německým Protektorátem. Okupační politika, kolaborace a odboj 1939-1945. Praha: Prostor.
  2. Černý, T. a kol. (2013). Pozor, vysíláme! Dvacet osobností českého rozhlasu a televize. Praha: ÚSTR.
  3. Červinka, F. (2002). Česká kultura a okupace. Praha: Torst.
  4. Doležal, J. (1996). Česká kultura za protektorátu. Školství, písemnictví, kinematografie. Praha: Národní filmový archiv.
  5. Eisner, P. (1946). Chrám i tvrz. Kniha o češtině. Praha: Jaroslav Podroužek.
  6. Gebhart, J. & Kuklík, J. (1996). Dramatické i všední dny protektorátu. Praha: Themis.
  7. Gebhart, J. & Kuklík, J. (2004). Druhá republika 1938-1939. Svár demokracie a totality v politickém, společenském a kulturním životě. Praha - Litomyšl: Paseka.
  8. Harvolk, E. (1990). Eichenzweig und Hakenkreuz. Die Deutsche Akademie in München (1924-1962) und ihre volkskundliche Sektion. München: Münchner Vereinigung für Volkskunde.
  9. Herben, I. (1945). Ďábel mluví německy. Praha: Ivan Herben.
  10. Hrdlička, F. (2003). Rozhlas v okupaci 1939-1945. In Ješutová, E. a kol.: Od mikrofonu k posluchačům: z osmi desetiletí českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas, s. 147-182.
  11. Kathe, S., R. (2005). Kulturpolitik um jeden Preis. Die Geschichte des Goethe-Instituts 1951 bis 1990. München: Meidenbauer.
  12. Kučera, J. (1999). Minderheiten im Nationalstaat. Die Sprachenfrage in den tschechisch-deutschen Beziehungen 1918-1938. München: Oldenbourg. Go to original source...
  13. Luther, T. (2004). Volkstumspolitik des Deutschen Reiches 1933-1938. Stuttgart: Franz Steiner Verlag.
  14. Michels, E. (2004). Deutsch als Weltsprache? Franz Thierfelder, the Deutsche Akademie in Munich and the promotion of the German language abroad, 1923-1945. German History, 22, 206-228. Go to original source...
  15. Michels, E. (2005). Von der Deutschen Akademie zum Goethe-Institut. Sprach- und auswärtige Kulturpolitik 1923-1960. München: Oldenbourg. Go to original source...
  16. Mohn, V. (2014). NS-Kulturpolitik im Protektorat Böhmen und Mähren. Konzepte, Praktiken, Reaktionen. Essen: Klartext.
  17. Němec, M. (2007a). "Der Faschismus ist das Grab für die sudetendeutsche Schule." Antifaschisten an deutschen Mittelschulen in der Tschechoslowakei. In … i oni byli proti. Ústí nad Labem: Muzeum města Ústí nad Labem - albis international, s. 127-138.
  18. Němec, M. (2007b). Von der Einsprachigkeit zum Bilingualismus? Das Mittelschulwesen und die Sprachenfrage in den böhmischen Ländern der Zwischenkriegszeit. In Nekula, M.; Fleischmann, I. & Greule, A., eds. Franz Kafka im Sprachnationalen Kontext seiner Zeit. Sprache und nationale Identität in öffentlichen Instituionen der böhmischen Länder. Köln - Weimar - Wien: Böhlau, s. 245-263.
  19. Němec, M. (2009). Erziehung zum Staatsbürger? Deutsche Sekundarschulen in der Tschechoslowakei 1918-1938. Essen: Klartext.
  20. Němec, M. (2010). Škola mezi národem a státem. Dějepis na středních školách v meziválečném Československu. In Pánková, M. (ed.): Dějiny ve škole - škola v dějinách. Praha: Pedagogické muzeum J. A. Komenského, s. 47-60.
  21. Pasák, T. (1999). Český fašismus 1922-1945 a kolaborace 1939-1945. Praha: Práh.
  22. Pfitzer, J. & Teuner, F. (1944). Česká mládež a říšská myšlenka. Praha: Orbis.
  23. Pražák, A. (1946a). Náš odboj proti Němcům. Železný Brod: Jaroslav Jiránek.
  24. Pražák, A. (1946b). Národ se bránil. Obrany národa a jazyka českého od nejstarších dob po přítomnost. Praha: Sfinx.
  25. Rádl, E. (1928/1993). Válka Čechů s Němci. Praha: Melantrich.
  26. Siebenschein, H. (1940). Čech mezi Němci. Německy. Praha: Orbis.
  27. Siebert, L. (1941). Mittelpunkt deutscher Geistespflege. Volk und Welt, April, s. 8-11.
  28. Sobota, E. (1946a). Co to byl Protektorát. Praha: Kvasnička - Hampl.
  29. Sobota, E. (1946b). Glossy. Praha: Jan Laichter.
  30. Šmejkalová, M. (2010). Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha: Karolinum.
  31. Velčovský, V. (2014a). Nesoužití. Česko-německá jazyková politika 18.-20. století. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  32. Velčovský, V. (2014b). Sprache als Fetisch: soziolinguistische Aspekte des tschechisch-deutschen "Auseinanderlebens". [on-line] Dostupné z: https://www.academia.edu/18519559/Sprache_als_Fetisch_soziolinguistische_Aspekte_des_tschechisch-deutschen_Auseinanderlebens
  33. Wolframm, E. (1959). Kämpft für den Frieden, arbeitet für die Zukunft des deutschen Volkes! - Abrechnung mit der Vergangenheit, von einem ehemaligen "Ostforscher". Deutsche Außenpolitik, 4, Heft 9, s. 991-1000.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.