e-Pedagogium 2016, 16(1):102-118
Pedagogika a práce s mýty v době teroru
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D., Katedra sociální pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy Univerzity, Poříčí 7, 603 00 Brno, E-mail: sip@ped.muni.cz
This pedagogical essay highlights the profound transformation of the contemporary world. This, on one side, leads to the events that cause an increased need for processing experience using myths, these myths, on the other side, require reconstruction and rationalization. These processes are a necessary component of modern education. Obstacle to reconstruction and rationalization is romantic conservatism, which we can see in both, among scholars (e. g. Liessmann) and in popular culture (e. g. Miller, Snyder). Romantic conservatism is the product of early modern mythmaking. Just now, the great myths of Occindent is necessary to demystify. In the penultimate and final part, the author presents an example of mentioned reconstruction and rationalization through the educational process, which should serve as a pars pro toto for overall pedagogical activity.
Keywords: Conservatisms, education; Europe; Occident; Orient; myth; mythamking; work with myth as a pedagogical processes
Published: February 1, 2016 Show citation
References
- Barša, P. (2004). Orientálcova vzpoura. Edward Said a vznik postkoloniálních studií. In Dějiny a současnost, 26 (3), s. 23-25.
- Beck, U. (2007). Co je to globalizace? Omyly a odpovědi. Brno: CDK.
- Beck, U. (2004a). Riziková společnost. Praha: Slon.
- Beck, U. (2004b). Světová riziková společnost ještě jednou: hrozba terorismu (s. 397-418). In Týž. Riziková společnost. Praha: Slon.
- Derrida, J. (1993). Bílá mytologie (s. 196-276). In Týž. Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa.
- van Dülmen, R. (2006). Kultura a každodenní život v raném novověku. Praha: Argo.
- Fila, K. (2015). Správkař to s islamisty zařídí. In Respekt, 26 (40), s. 55.
- Fontana, J. (2001). Evropa před zrcadlem. Praha: NLN.
- Foucault, J. (2005). Je třeba bránit společnost. Praha: Filosofia.
- Gellner, E. (1994). Podmínky svobody. Občanská společnost a její rivalové. Brno: CDK.
- Giddens, A. (2000). Unikající svět. Jak globalizace mění náš život. Praha: Slon.
- Kohák, E. (2010). Domov a dálava. Praha: Filosofia.
- Kohák, E. (1993). Člověk, dobro, zlo. Praha: Ježek.
- Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha: Academia.
- Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.
- Loewenstein, B. (1995). Projekt moderny. O duchu občanské společnosti a civilizace. Praha: Oikoymenh.
- Miller, F. & Varleyová, L. (2014). 300: Bitva u Thermopyl. Praha: Comics centrum.
- Satrapiová, M. (2006). Persepolis. Brno: BB art.
- Sokol, J. (2004). Člověk a náboženství. Proměny vztahu člověka k posvátnému. Praha: Portál.
- Spiegelman, A. (1997). Maus. Brno: Torst.
- Šimsa, K. & Pabian, P. (2013). Ztracený Humboldtův ráj. Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Slon.
- Šíp, R. (2015). Nostalgie návratu. (Ale kam). Didactica viva [on-line] [2015 11 17]. Dostupné na www: http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/diskuse/liessmann-rs.pdf
- Šíp, R. (2011). Liessmannova nostalgie. Terciární vzdělávání v pozdně moderní době. Sociologický časopis, 47 (2), s. 407-414.
Go to original source...
- Šíp, R. (2008). Richard Rorty: Pragmatismus mezi jazykem a zkušeností. Brno: Paido.
- Třeštík, D. (2008). Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). Praha: NLN.
- (Výzva) Výzva pro všechny chlapy. [on-line] [2015 11 18]. Dostupné na www: https://www.youtube.com/watch?v=qcFOlghnVT0
- (Výzva II) Výzva pro všechny chlapy II. [on-line] [2015 11 18]. Dostupné na www: https://www.youtube.com/watch?v=SJIpOIU9wvY
- White Media. Webové stránky [on-line] [2015 11 18]. Dostupné na www: http://www.white-media.info/
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.