e-Pedagogium 2016, 16(1):89-101 | DOI: 10.5507/epd.2016.008
Changes in Perception of "What is Important" among Students at the Faculty of Physical Education, Palacký University in Olomouc, measured by means of Mental Mapping
- doc. PhDr. Irena Plevová, Ph.D., Mgr. Miroslava Jirásková, Katedra psychologie a patopsychologie PdF UP, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, E-mail: irena.plevova@upol.cz, miroslava.jiraskova@upol.cz, Mgr. Michal Petr, Fakulta tělesné kultury UP, Třída Míru 115, 771 11 Olomouc, E-mail: m.petr@upol.cz
The presented study focuses the usage of the mental maps to depict subjectively perceived values and needs of the participants of a winter hiking course held as a part of informal education. We are interested to see which values will emerge in the mental maps and in the differences between the mental maps before and after the course. The values identified were compared with the theory of values proposed by F. E. Frankl and A. Maslow's theory of needs. The first part of the paper describes the informal winter hiking course. The second part is devoted to the issue of mental maps. Then the paper introduces the theories by V. E. Frankl and A. Maslow. Research sample: students of year three, Recreation and Leisure Studies, Faculty of Physical Education, Palacký University in Olomouc who participated in an informal five-day winter course in the Veľká Fatra Mountains. Each respondent developed two mental maps, one at the beginning of the main part of the hiking course, the second one month after its completion. The results of a quantitative analysis suggest that this intensive course in the nature significantly increased the number of spiritual values with signs self-transcendence.
Keywords: informal education, mental maps, mental mapping, values, V. E. Frankl, A. Maslow
Published: February 1, 2016 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Blahutková, M., Řehulka, E., Dvořáková, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido.
- Brown, M. (2008). Comfort zone: Model or metaphor? Australian Journal of Outdoor Education, 12(1), 3-12.
Go to original source...
- Buzan, T. (2007). Mentální mapování. Praha: Portál.
- Buzan, T. (2011). Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Brno: Computer Press.
- Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper @ Row.
- Csikszentmihalyi, M. (2015). Flow: O štěstí a smyslu života. Praha: Portál.
- Černý, M., Chytková, D. (2014). Myšlenkové mapy pro studenty: Učte se efektivně a nastartujte svou kariéru (1. vyd.). Brno: BizBooks.
- Downs, R. M., Stea, D. (1977). Maps in minds: Reflections on cognitive mapping. New York, N. Y.: Harper and Row Publishers.
- Dvořáčková, A., Šulcová, Jirásek, I. (2014). Analýza metodických postupů publikovaných prací v oblasti zážitkové pedagogiky. Pedagogika, roč. 64, č. 4, 407-421.
- Frankl, V. E. (1969) The Will to Meaning. New York: New American library.
- Frankl, V. E. (1978). The Unheard Cry for Meaning: Psychotherapy and Humanism. New York: Simon and Schuster.
- Frankl, V. E. (1993). Theorie und Therapie der Neurosen: Einführung in die Logotherapie und Existenzanalyse (7. Aufl.). München: Reinhardt.
- Frankl, V. E. (1994). Člověk hledá smysl: úvod do logoterapie. Část 1, Zkušenost z koncentračního tábora. Část 2, Základní pojmy logoterapie (1. vyd.). Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
- Frankl, V. E. (1996). Lékařská péče o duši: Základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta.
- Frankl, V. E. (2006). Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta.
- Grecmanová, H., Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
- Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc, Hanex.
- Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
- Hora, P. et al. (1984). Prázdniny se šlehačkou. Praha: Mladá fronta.
- Izawa, K. P., Watanabe, S., Oka, K., Hiraki, K., Morio, Y., Kasahara, Y., Osada, N., Omiya, K., Shimizu, H. (2014). Association between mental health and physical activity in patients with chronic heart failure. Disability & Rehabilitation. Vol. 36, Issue 3, p250.
Go to original source...
- Jirásek, I. (2004). Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku. 1, 6-16.
- Jirásek, I. (2005). Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Jirásek, I. (2014) Fenomén putování jako symbol duchovního rozměru osobnostního rozvoje v diskursu zážitkové pedagogiky. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, s. 5-21.
Go to original source...
- Jirásek, I. (2015). Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti. Pedagogika, 2015(1), 57-74.
- Jirásek, I., Svoboda, K. (2015). Putování a smysl života: proměna člověka v zimní přírodě. Olomouc: Univerzita Palackého.
Go to original source...
- Jirásek, J., Dvořáčková, A. (2016) The development of group connectedness and sense of community during a twelve-day winter journey on snowshoes: non-formal education through the Czech Outward Bound course. Journal of Martial Arts of Anthropology, Vol. 16, no. 1, pp.39-48. DOI: 10.14589/ido.16.1.5.
- Karaffová, E. (2007). Coping strategies in adolescents with physical handicap. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 42(3), 214-228.
- Kosová, M. (2014). Logoterapie: Existenciální analýza jako hledání cest. Praha: Grada.
- Längle, A., (2002). Smysluplně žít: Aplikovaná existenciální analýza. Brno: Cesta.
- Lester, D. (2013). Measuring Maslow's hierarchy of needs. Psychological Reports [online]. 2013, vol. 113, issue 1, s. 15-17 [cit. 2015-01-27]. DOI: 10.2466/02.20.PR0.113x16z1.
Go to original source...
- Lovollová, S. H. (2015). Friluftsliv cítit blízkost přírody. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 17(2), 13-17.
- Lukasová, E. (1997). Logoterapie ve výchově. Praha: Portál.
- Mac, D., Mhairi, J. (2014) Walking for health in adolescent girl. University of Edinburgh.
- Martin, A. J. (2001). Dramaturgy: A holistic approach to outdoor education. Australian Journal of Outdoor Education, 6(1), 34-41.
Go to original source...
- Martin, A., Franc, D., Zounková, D. (2004). Outdoor and experiential learning: A holistic and creative approach to programme design. Aldershot: Gower Publishing.
- Martin, A. J., Leberman, S. I. (2005). Personal learning or prescribed educational outcomes: A case study of the Outward Bound experience. Journal of Experiential Education, 28(1), 44-59.
Go to original source...
- Maslow, A. (1954). Motivation and personality. New York: Harper.
Go to original source...
- Mlčák, Z. (1999). Psychická zátěž u dětí základní školy. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 193 s. Spisy Filozofické fakulty Ostravské univerzity; č. 126/1999.
- Müller, H., & Halekal, D. (2013). Myšlenkové mapy: Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu (1. české vyd.). Praha: Grada Publishing.
- Novak, J. D. (1981). Applying learning psychology and philosophy of science to biology teaching. The American Biology Teacher, 43(1), 12-20+42. doi: 10.2307/4447108.
Go to original source...
- Papica, J. (1984). Základy psychometrie. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Petrová, A. (2005). K problematice psychologie existence. Olomouc: Votobia.
- Polišenská, V. A. (2006). Mentální mapy: definice, výzkum a otázka prostorového rozhodování. Československá psychologie, 50 (1), 64-70.
- Prochaska, J. O., Norcross, J. C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada.
- Raymond, A. M. (1997). The use of concept mapping in qualitative research: a multiple case study in mathematics education. Focus on Learning Problems in Mathematics, 19(3), 1-28.
Go to original source...
- Ruisel, I., Ruiselová Z. (1990). Vybrané problémy psychológie poznávania. Bratislava: Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.
- Sedláková, M. (1992). Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. Československá psychologie, 4, XXXVI, s. 289-308.
- Sedláková, M. (2002). Kognitivní hnutí v americké psychologii. In: Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum, s. 114-150.
- Sporns, O. (2012). Discovering the human connectome. Cambridge, Mass.; London: MIT Press.
Go to original source...
- Tolman, E. C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review, 55, 189-208.
Go to original source...
- Vážanský, M. (1992). Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Vydavatelství Masarykovy Univerzity.
- Vybíral, Z., Roubal, J. (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.