e-Pedagogium 2013, 13(3):94-118 | DOI: 10.5507/epd.2013.035

Application of Activational Teaching Methods by Teachers of Vocational School - Lesson Analysis

Jitka Nábělková, Marcela Sabová
Mgr. Jitka Nábělková, Ph.D., Univerzita Palackého Pedagogická fakulta, Ústav pedagogiky a sociálních studií, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: jitka.nabelkova@upol.cz
Mgr. Marcela Sabová, Nemocnice Znojmo, Oddělení ARO, MUDr. Jana Janského 11, 669 02 Znojmo, e-mail: Marcela.Sabova@seznam.cz

The paper shows empirical results related to a research survey of teaching lessons and gives views on teaching of each individual school subject in a particular school. The main aim is focused on the use of activational teaching methods. The analysis of the teaching process deals with the general didactic categories: teaching methods, organisational forms and teaching phases. The report focuses on the cooperation of the pedagogical theory and the teaching practice with the aim to bring some impulses to lessons. It is possible to sum up that teaching at the particular school takes place on two different levels. The teaching of the general educational subjects is dominated by classical teaching methods, and the teaching of the special subjects is dominated by using of the comprehensive teaching methods. The established conclusions are of a recommending and evaluating character.

Keywords: teaching, research on instruction, school subjects, teaching methods, lesson phases, modes of classroom organisation, structured observation, activational teaching methods, methodology of the research

Published: June 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nábělková, J., & Sabová, M. (2013). Application of Activational Teaching Methods by Teachers of Vocational School - Lesson Analysis. e-Pedagogium13(3), 94-118. doi: 10.5507/epd.2013.035
Download citation

References

  1. Bělecký, Z. & Bílkovská, J. (2004). Učitelské listy [online]. Beseda na téma "Moderní vyučovací metody". 2004, č. 14. [5. 3. 2013]. <http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=3809&PHPSE-SSID=38295fccb13e3a478a422125dbb43964>.
  2. Desurmont, A., Forsthuber, B. & Oberheidt, S. (2009). Autonomie a odpovědnost učitelů v Evropě. Brusel: Eurydice, 2009.
  3. Doulík, P. & Škoda, J. (2002). Základní aspekty konstruktivistického pojetí výuky. In Aktivní konstrukce poznání: sborník příspěvků z mezinárodní konference. Ústí nad Labem: PdF UJEP.
  4. Hejhalová, H. (2011). Možnosti využití aktivizujících výukových metod ve výuce odborných předmětů. Diplomová práce. Brno: PdF MU.
  5. Hübelová, D., Janík, T. & Najvar, P. (2008). Pohledy na výuku zeměpisu na 2. stupni základní školy: souhrnné výsledky CPV videostudie zeměpisu. Orbis scholae, 2, 1, 53-72. Go to original source...
  6. Janík, T., Janíková, M., Najvar, P. & Najvarová, V. (2008). Pohledy na výuku fyziky na 2. stupni základní koly: souhrnné výsledky CPV videostudie fyziky. Orbis scholae, 2, 1, 29-52. Go to original source...
  7. Korcová, K. (2007). Učí učitelé konstruktivisticky? In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 15. konference ČAPV (CD-ROM). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
  8. Legátová, J. (2012). Využití didaktických prostředků v praktické výuce zubního technika. Diplomová práce. Olomouc: PdF UP.
  9. Macoun, T. (2011). Uplatnění metod kritického myšlení při výuce českého jazyka na střední škole. Disertační práce. Olomouc: UP.
  10. Maňák, J. (1999). Nárys didaktiky. Brno: MU.
  11. Maňák, J. & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  12. Nezavdalová, E. (2010). Možnosti využití aktivizujících výukových metod ve výuce odborných předmětů. Diplomová práce. Brno: MU.
  13. Novotný, P. (2002). Výukový proces z pohledu současné školní didaktiky. In Novotný, P. & Pol, M. (eds.) Vybrané kapitoly ze školní didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.
  14. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  15. Reich, K. (1998) Thesen zur konstruktivistischen Didaktik. Pädagogik, 50, 7-8, 43-46. Rohlíková, L. & Vejvodová, J. (2012). Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada.
  16. Sabová, M. (2010). Uplatnění aktivizačních metod ve výuce na SZŠ a VOŠZ Znojmo. Diplomová práce. Olomouc: PdF UP.
  17. Spilková, V. (2006). Dilemata v pojetí pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 56, 1, 19-30.
  18. Stará, J. (2010). Frontální výuka [online]. [cit. 12. 04. 2012]. Dostupné z WWW: < http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/F/Frontalni_vyuka>.
  19. Švaříček, R. (2007). Zkoumání konstrukce identity učitele. In Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál.
  20. Vališová, A., Kasíková, H. a kol. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.
  21. Žák, V. (2011). Nástroj k registrování metod a forem výuky a dalších kategorií. (Interní materiál pro potřeby ČŠI). Praha: ČŠI.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.