e-Pedagogium 2013, 13(3):81-93 | DOI: 10.5507/epd.2013.034

Inquiry-based instruction as a trend of contemporary education

Jiří Dostál
PaedDr. PhDr. Jiří Dostál, Ph.D., Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR, tel: +420 585 635 813, e-mail: j.dostal@upol.cz

The study deals with topical issues related to inquiry-based instruction, and thus it responds to new trends in education, demonstrated in more intense application of activities oriented to a change of acquiring and mastering of new knowledge by pupils. The application of constructivist approaches to the process of education are directly related to the requirement of adequate competences of teachers who are the main agents influencing the concept and form of the designed instruction. It is also proved by the results of conducted research surveys and inspections by the Czech School Inspectorate, indicating that teachers have not mastered the compences necessary for the realization of inquiry-based instruction.
Fundamental terms are defined, educative aspects are reflected and perpectives outlined by the means of theoretical scientific methods, mainly comparative analysis, synthesis, induction, deduction and critical approaches. The defined area is dealt with in the international context and with respect to the constructivist theory, sensualism, epistemology and the modelling theory. The study views the issue from a general viewpoint and defines problems to be further dealt with within pedagogical research.

Keywords: inquiry-based instruction, constructivism, sensualism, curriculum, pupil, teaching aid

Published: June 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dostál, J. (2013). Inquiry-based instruction as a trend of contemporary education. e-Pedagogium13(3), 81-93. doi: 10.5507/epd.2013.034
Download citation

References

  1. Amaral, O. M., Garrison, L., Klentschy, M. (2002). Helping English Learners Increase Achievement Through Inquiry-Based Science Instruction. Bilingual Research Journal, 26, 2, 213-239. Go to original source...
  2. Bílek, M. Rychtera, J., Slabý, A. (2008). Konstruktivismus ve výuce přírodovědných předmětů. Olomouc: UP.
  3. Brew, A. (2003). Teaching and Research: New relationships and their implications for inquiry-based teaching and learning in higher education. Higher Education Research & Development. 22, 1, 3-18. Go to original source...
  4. Dale, E. (1969). Audiovisual methods in teaching. New York: Dryden Press.
  5. Doulík, P. & Škoda, J. (2010). Prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí a jejich psychogemeze. In Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Ústí nad Labem: UJEP.
  6. Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory. (2008). Výzkumná zpráva. MŠMT. Dostupné na: http://ipn.msmt.cz.
  7. Edelson, D. C., Gordin D. N. & Pea, R. D. (1999). Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design. Journal of the Learning Sciences. 8, 3-4, 391-450. Go to original source...
  8. Evolution of Student Interest in Science and Technology Studies. Policy Report. (2006) OECD, Dostupné na: http://www.oecd.org/science/sci-tech/36645825.pdf.
  9. Grecmanová, H., Urbanovská, E. & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  10. Hejný, M. & Stehlíková, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha: PedF UK.
  11. Honzíková, J. (2004). Vývoj úrovně tvořivých schopností dětí mladšího školního věku. e-Pedagogium. 1/2004. 22-28.
  12. Horák, F., Chráska, M., Kalhous, Z. & Obst, O. (1992). Kapitoly z obecné didaktiky (projektování a realizace výuky). Olomouc: UP.
  13. Inquiry and the National Science Education Standards: a guide for teaching and learning. (2000). Washington, D. C.: National Academy Press.
  14. Jeffrey, B. & Craft, A. (2004) Teaching creatively and teaching for creativity: distinctions and relationships. Educational Studies. 30, 1, 77-87. Go to original source...
  15. Kábrt, J. Kucharský, P, Schams, R. Vránek, Č, Wittichová, D. & Zelinka V. (2000). Latinsko/český slovník. Praha: Leda.
  16. Kane, E. M. (2013). Urban Student Motivation through Inquiry-Based Learning. Journal of Studies in Education. 3, 1. Go to original source...
  17. Kirschner, P. A., Sweller, J. & Clark, R. E. (2006). Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist. 41, 2, 75-86. Go to original source...
  18. Kropáč, J. & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: UP.
  19. Lin, L., Hsu, Y. & Yeh, Y. (2012). The Role of Computer Simulation in an Inquiry-Based Learning Environment: Reconstructing Geological Events as Geologists. Journal of Science Education and Technology. 21, 3, 370-383. Go to original source...
  20. Lord, T., Orkwiszewski, T. (2006). Moving From Didactic to Inquiry-Based Instruction In A Science Laboratory. The American Biology Teacher. 68, 6. 342-345. Go to original source...
  21. Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
  22. Maňák, J. & Janík, J. (2009) Výukové metody jako předmět výzkumu. In Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Paido: Brno, edice: Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 13.
  23. Maňák, J., Švec, V. (2003) Výukové metody. Brno: Paido.
  24. Mareš, J. (1998) Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  25. Molnár, J., Schubertová, S. & Vaněk, V. (2007). Konstruktivismus ve vyučování matematice. Olomouc: UP.
  26. Neber, H. & Neuhaus, B. J. (2013). Creativity and Problem-Based Learning (PBL): A Neglected Relation. In Creativity, Talent and Excellence. Singapore: Springer. Go to original source...
  27. Nezvalová, D. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. In Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: UP.
  28. Nezvalová, D. aj. (2006). Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Olomouc: UP.
  29. Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione. 1, 1, 33-49. Go to original source...
  30. Parr, B. & Edwards, M. C. (2004). Inquiry-based Instruction in Secondary Agricultural Education: Problem-solving - an old friend revisited. Journal of Agricultural Education. 45, 4. Go to original source...
  31. Podroužek, L. (2003). Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady, 12, 4, 26-29.
  32. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání včetně přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. (2007) Praha: VÚP.
  33. Renkl, A., Hilbert, T. & Schworm, S. (2009) Example-Based Learning in Heuristic Domains: A Cognitive Load Theory Account. Educational Psychology Review. 21, 1, 67-78. Go to original source...
  34. Science Education Now: A renewed Pedagogy for the Future of Europe. (2007). Luxembourg: European Communities. Dostupné na: http://ec.europa.eu.
  35. Semrádová, I. (2003). Paradigma komunikace a technologie vzdělávání. Hradec Králové: Gaudeamus.
  36. Stuchlíková, I. (2010). O badatelsky orientovaném vyučování. In Didaktika biologie v české republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  37. Sup, J. & Švec, V. (1988). Cvičení vybraných pedagogických dovedností učitele. Brno: VUT.
  38. Šimoník, O. (2005). Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD.
  39. Udovic, D., Morris, D., Dickman, A., Postlthwait, J. & Wetherwax, P. (2002). Workshop biology: Demonstrating the effectiveness of active learning in an introductory biology course. Bioscience. 35, 3, 272-281. Go to original source...
  40. Wyckoff, S. (2001). Changing the culture of undergraduate science teaching. Journal of College Teaching. 30, 5, 306-312.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.