e-Pedagogium 2013, 13(2):110-124 | DOI: 10.5507/epd.2013.023

Theoretical and practical aspects of health physical education in the Czech Republic

Iva Dostálová, Martin Sigmund, Jana Kvintová
RNDr. Iva Dostálová, Ph.D., Martin Sigmund, Department of Adapted Physical Activity, Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, tř. Míru 115, 771 11 Olomouc, Czech Republic, E-mail: iva.dostalova@upol.cz
PhDr. Jana Kvintová, Ph.D., Department of Psychology, Faculty of Education, Palacký University, Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic, E-mail: jana.kvintova@upol.cz

The article deals with the issue of health physical education and its theoretical definition. It provides an overview of the possibilities of further education in this area and informs of the state of health physical education in elementary and secondary schools as well as in universities.
Health physical education is based on the Framework Educational Programme and is classified in the field of Physical Education. The contents of health physical education are primarily compensatory exercises. Health physical education is focused on consolidating and improving the health of individuals with a physical impairment, which is based on an assessment of general practitioners for children and adolescents. Health physical education requires qualified educators; however, there is still a lack of them. Similarly, there is an insufficient number of health physical education departments despite the fact that there are more and more individuals suffering from a health impairment, especially with a weakened musculoskeletal system. Further training of qualified educators and thus qualified teaching of health physical education is necessary for strengthening and correcting the health condition of our trainees.

Keywords: Health impairment, correction, physical education, compensatory exercise, teacher training

Published: April 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dostálová, I., Sigmund, M., & Kvintová, J. (2013). Theoretical and practical aspects of health physical education in the Czech Republic. e-Pedagogium13(2), 110-124. doi: 10.5507/epd.2013.023
Download citation

References

  1. Bursová, M. (2005). Kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing.
  2. Čermák, J.,Chválová, O., Botlíková, V. & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut.
  3. Česká asociace Sportu pro všechny. (2010) Směrnice ČASPV. M - 8/1995/10-4.
  4. Dobešová, P. (2011). Didaktika TV 1. Ostrava: Ostravská univerzita.
  5. Dostálová, I. (2002). Rozbor svalových funkcí u dětí mladšího školního věku. In Riegerová, J. (Ed.) Sborník V. celostátní konference v oboru funkční antropologie a zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, pp. 32-33.
  6. Dostálová, I. (2005). Stav svalového aparátu dívek mladšího školního věku. In Nosek, M. (Ed.) Sborník referátů z vědeckého semináře s mezinárodní účastí Pohybové aktivity a zdraví člověka. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, pp. 24-28.
  7. Dostálová, I. (2007). Somatická charakteristika a analýza svalových funkcí dívek staršího školního věku se specificky zaměřenou pohybovou aktivitou. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury
  8. Dostálová, I., Přidalová, M. & Remsová, J. (2004). Stav svalového aparátu žáků 1. tříd základní školy. Česká antropologie. No. 54, pp. 62-63.
  9. Dostálová, I., Riegerová, J. & M. Přidalová. (2007). Kvalita hybných funkcí svalového systému dívek staršího školního věku. Česká antropologie. No. 57, pp. 31-34.
  10. Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  11. Hošková, B. & M. (2007). Matoušová. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
  12. Kopecký, M. (2010) Zdravotní tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  13. Strnad, P. (2005). Současný stav vyučovacího předmětu zdravotní tělesná výchova na základních a středních školách. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  14. Strnad, P. (2007). Závěry výzkumné zprávy o stavu vyučovacího předmětu zdravotní tělesná výchova na našich základních a středních školách a z nich vyplývající doporučení. Tělesná výchova a sport mládeže. No. 73 (7), pp.19-24.
  15. Strnad, P. & Hendl, J. (2007). Neutěšený stav zdravotní tělesné výchovy na základních a středních školách v České republice. Tělesná výchova a sport mládeže. No. 73 (5), pp. 9-18.
  16. Strnad, P., Hendl, J. & KYRALOVÁ, M. (2007). Současný stav zdravotní tělesné výchovy na základních a středních školách z pohledu praktických lékařů pro děti a dorost. Tělesná výchova a sport mládeže. No. 73 (6), pp. 11-19.
  17. Škvára, F. & Srdečný, V. (1973). Teorie vyučování zvláštní tělesné výchově. Praha: SPN.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.