e-Pedagogium 2013, 13(1):96-103 | DOI: 10.5507/epd.2013.009
Diagnostic Possibilities of Language Skills of Children with Severe Hearing Impairment
- Mgr. Jitka Vítová, Ústav primární a preprimární edukace, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, jitka.vitova@uhk.cz
The article introduces the readers in issues of diagnostics of children with severe hearing impairment, specifically languages skills. It briefly describes the image of Carolina Picture Vocabulary Test, which primarily determines the sign vocabulary in children with hearing loss greater than 80 dB at age 2.5 to 16 years, whose preferred communication code is the sign language.
Keywords: children with severe hearing impairment, skills of language acquisition, diagnostic, Carolina Picture Vocabulary Test
Published: February 1, 2013 Show citation
References
- LAYTON, T., L., HOLMES, D., W. Carolina Picture Vocabulary Test. For Deaf and Hearing Impaired Children. Picture book. PRO-ED: Austin, 1985.
- MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. ČKTZJ: Praha, 2008. ISBN 978-80-87153-05-5.
- MACUROVÁ, A. Sociolingvistika znakových jazyků. Ceil Lucas, ed. The Sociolinguistics of Sign Languages. Cambridge University Press. Cambridge 2001. 259 s. ISBN 0521794749. Speciální pedagogika 12, 2002, 2, s. 147-152. ISSN 1211-2720.
- NOVÁKOVÁ, K. Psychologická diagnostika detí so sluchovým postihnutím. In Psychológia a patopsychológia dieťaťa. roč. 31, 1996, č. 4, s. 317-325. ISSN 0555-5574.
- POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Karolinum: Praha, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0.
- POTMĚŠIL, M. K výchově a vzdělávání sluchově postižených. Fortuna: Praha, 1999. ISBN 80-7168-744-8.
- SCHICK, B., MARSCHARK, M., SPENCER, R. (eds.) Advances in the Sign Language Development of Deaf Children. New York: Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-518094-7.
Go to original source...
- Úmluva o právech dítěte č. 104/1991 Sb.
- VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
- VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-22-5.
- VITOVÁ, J. Rozvoj matematických představ u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011.
- WHITE, A., TISCHLER, S. Receptive Sign Vocabulary Tests: Test of single-word vocabulary or iconicity? American Annals of the Deaf. Volume 144, No 4, 1999. ISSN 0002-726X.
Go to original source...
- ZBORTEKOVÁ, K. Osobnostní charakteristiky sluchovo postihnutých detí a možnosti psychodiagnostiky. In Psychológia a patopsychológia dieťaťa. roč. 31, 1996, č. 4, s. 144-151. ISSN 0555-5574.
- ZBORTEKOVÁ, K. Integrované vzdelávanie a kognitívny vývin sluchovo postihnutých detí. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 57-66. ISSN 0555-5574.
- Reviews of Four Types of Assessment Instruments Used with Deaf and Hard of Hearing Students: Academic/Readiness Assessment. [on-line], 2002 [cit. 2011]. Dostupné na: <http://research.gallaudet.edu/Assessment/ACADEMIC.html>
- Reviews of Assessment Instruments Used with Deaf and Hard of Hearing Students: 1998 Update Cognitive Assessment. [on-line], 2002 [cit. 2011]. Dostupné na: <http://research.gallaudet.edu/Assessment/intellec.php>
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.