e-Pedagogium 2013, 13(1):30-46 | DOI: 10.5507/epd.2013.004
Development competences of social pedagogue on university study (program Social pedagogy)
- Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., Mgr. Pavel Neumeister, Ph.D., PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel.: 585 635 161, e-mail: stefan.chudy@upol.cz, pavel.neumeister@upol.cz, alena.juvova@upol.cz
The article describes the basic line of reseach and presented some new facts from partial results. Partial research results are analyzed on a theme student's opinion on study social pedagogy as a study program and a using knowledge to practice. Results presented facts from the thematic unit on the students' views in the issues of development of personality characteristics - motives to pursue the profession. Motives, motivation and access to the profession are the basic elements of personality characteristics on shaping the professional identity of social educator.
Keywords: competences, social pedagogue, motivation, professional identity
Published: February 1, 2013 Show citation
References
- A Common Platform for Social Educators in Europe. AIEJI Europe, 2005.
- ANDRYSOVÁ, P. Psychosomaticky pojatá praktická příprava sociálních pedagogů. In KOLEKTIV AUTORŮ. Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství AMU, 2011, 162 s. ISBN 978-80-7331-193-3.
- BAKOŠOVÁ, Z. Perspektívy sociálnej pedagogiky jako vednej disciplíny. Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy. Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno: Institut mezioborových studií, 2009. ISBN 978-80-87182-08-6
- BENNETT, J., KAGA, Y. AND MOSS, P. Caring and learning together: A cross-national study of integration of early childhood care and education within education. Paris: UNESCO, 2010. ISBN: 978-92-3-104163-1.
- BODDY, J., AND STATHAM, J. European perspectives on social work: Models of education and professional roles. Briefing Paper. London: Nuffield Foundation, 2009.
- CAMERON, C., JACKSON, S., HAUARI, H. AND HOLLINGWORTH, K. Young people from a public care background: pathways to further and higher education in England: case study. Thomas Coram Research Unit: London, 2011.
- CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P. BĚLAŠKOVÁ, S. Názory študentov na štúdium odboru Sociálna pedagogika a možnosti uplatnenia v praxi In Evropské a české vzdélávání - Sapere Aude. CD. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 2011. ISBN 978-80-904877-2-7.
- CHUDÝ, Š. a kol. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontexte pomáhajících profesích I. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-212-3.
- CHUDÝ. Š., KAŚPÁRKOVÁ, S., KROČKOVÁ, Š., MASARIKOVÁ, A. The Success of UTB in Zlín Social Pedagogy Study Discipline Graduates in Working Practice. The New Educational Review. Vol. 18, No. 2, 2009. pp. 34-47. ISSN 1732-6729.
- CHUDÝ. Š., KAŠPÁRKOVÁ, S. Názory absolventů oboru Sociální pedagogiky na získané znalosti a možnosti uplatnění v praxi. Vychovávateľ, roč. LVII, 2009, č. 9, s. 8-12. ISSN 0139 6919.
- CHUDÝ, Š. Development and Creation Determinants of Decision-making Competencies in the Preparation of Social (Services) Pedagogues on TBU in Zlin. The Educational Review. Vol. 16, No. 3-4, 2008, pp.243-254. ISSN 1732-6729.
- CHUDÝ, Š. Possibilities for Research into the Development of Pedagogical Skills in Resolving Educational Situations. The Educational Review. Vol. 11, No. 1, 2007, pp.21-37. ISSN 1732-6729.
- CHUDÝ, Š. Development and Creation Determinants of Decision-making Competencies in the Preparation of Social (Services) Pedagogues on TBU in Zlin. In The Educational Review. Vol. 16, No. 3-4, 2008, pp.243-254. ISSN 1732-6729.
- CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P., JŮVOVÁ, A. a kol. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontexte pomáhajících profesích I. Brno: Paido, 2010.
- KAWULA, S. Pedagogika społeczna: Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2009. ISBN 978-83-7611-339-5.
- SELICKÁ, D. Sociálna pedagogika ako životná pomoc pre rómsku rodinu. Nitra: UKF, 2009.
- SELICKÁ, D. Sociálny pedagog v školskom prostredí. Vychovávateľ. 2010, Vol. LVIII, No. 7, pp. 2-3.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.