e-Pedagogium 2013, 13(1):7-14 | DOI: 10.5507/epd.2013.002

Tradition of Ethical Education at Czech Schools

Kamila ©»astná
Mgr. Kamila ©»astná, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, U Kříľe 8, 150 00 Praha 5, e-mail: kamila.stastna@seznam.cz

This article is a topical contribution to the issue of implementation of ethical education at Czech schools. Its goal is to familiarize the reader with the tradition of moral education at Czech schools. It focuses on the issue of introduction of moral education as a subject and examines its development in the twenties and thirties of the last century. It concentrates on teaching moral education at general, experimental and reform schools. It presents concrete pedagogical practices, deals with the then targets, curricula and subject methods.

Keywords: ethical education, moral education, general, experimental, reform school, objectives, curricula, methods

Published: February 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
©»astná, K. (2013). Tradition of Ethical Education at Czech Schools. e-Pedagogium13(1), 7-14. doi: 10.5507/epd.2013.002
Download citation

References

  1. BARTOŇ, J. Mravní výchova ve ąkole: prvý pokus v theorii i praksi. Brno: Ústřední spolek učitelstva na Moravě a ve Slezsku, 1923.
  2. ČERNÝ, J. Nauka občanská a mravouka ve ąkole národní. Praha: Ústřední nakladatelství a knihkupectví učitelstva Československého v Praze, 1922.
  3. CHLUP, O. Občanská nauka a mravouka: Příspěvek Čsl. pedagogického ústavu J. A. Komenského k otázce zavedení těchto předmětů do naąich ąkol. Praha: Čsl. pedagogický ústav J. A. Komenského, 1922.
  4. CHLUP, O. Rukově» přirozené mravouky ve ąkole. Praha: Česká grafická unie a. s., 1922.
  5. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-2472-429-4.
  6. MEDVEĎOVÁ, G. Občanská nauka v atmosféře I. Československé republiky. In STANĚK, A.; MEZIHORÁK, F. (eds.) Výchova k občanství pro 21. století. Praha: SPHV, 2008. ISBN 978-80-904187-0-7.
  7. PRA®ÁK, F. Počátky české ąkoly pokusné. Praha: B. Kočí, 1927.
  8. SCHLEGELOVÁ, J. Otazníky ąkolní etické výchovy ve světle kurikulární reformy. Paideia: philosophical e-journal of Charles University, roč. 5, 2008, č. 1. ISSN 1214-8725l.
  9. SKOŘEPA, M. Příručka občanské nauky a výchovy pro ąkoly občanské a vyąąí stupeň ąkol obecných. Praha: Státní nakladatelství v Praze, 1923.
  10. SPĚVÁČEK, V. Počátky a základy českých ąkol pokusných. Plzeň: Pedagogická fakulta, 1970.
  11. SVOBODA, O. Občanská nauka a mravouka pro ąkolu i dům. Praha: Svátek, 1922.
  12. VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK, 1995.
  13. VÁŇOVÁ, R.; RÝDL, K; VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách. IV. díl. Problematika vzdělávacích institucí a ąkolských reforem. Praha: Karolinum, 1992.
  14. VRÁNA, S. Deset let pokusné práce na měą»anských ąkolách ve Zlíně 1929-39. Zlín: Masarykova pokusná měą»anská ąkola ve Zlíně, Komenského pokusná měą»anská ąkola ve Zlíně, 1939.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.