e-Pedagogium 2012, 12(3):50-63 | DOI: 10.5507/epd.2012.035

Progressive Educational Movement as a Specific Paradigm in Teachers' Activities in Slovakia in the Period of the First Czechoslovak Republic

Eduard Lukáč
Doc. PhDr. Eduard Lukáč, PhD., Ústav pedagogiky, andragogiky a psychológie, Fakulta humanitných a prírodných vied, Prešovská univerzita v Prešove, Ul. 17. novembra 1, 080 01 Prešov, e-mail: eduard.lukac@unipo.sk

The progressive educational movement is an essential part of the educational heritage of the period of the existence of Czechoslovakia. In its time it brought many stimuli to the development of the theory and practice, many of which are still inspiring. The paper analyzes selected reform activities of teachers in various regions of Slovakia, some of which led to the establishment of experimental schools and teaching in experimental schools, or rather to efforts to create a coherent reform strategy.

Keywords: Progressive educational movement, comprehensive school, experimental school, global reading method, new school and new education

Published: June 1, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lukáč, E. (2012). Progressive Educational Movement as a Specific Paradigm in Teachers' Activities in Slovakia in the Period of the First Czechoslovak Republic. e-Pedagogium12(3), 50-63. doi: 10.5507/epd.2012.035
Download citation

References

  1. GMITRO, Š. Exkurzia učiteľov na reformné školy v Zlíne a v Brne. Šariš, 1936, roč. 7, č. 19, s. 2-3.
  2. JANUS, H. Z histórie nášho školstva. Reformné hnutie. Učiteľské noviny, 1997, č. 24, s. 11.
  3. JUSKO, A. Prvý zjazd slovenských reformistov. Naša škola, 1934/1935, roč. 10, s. 318-319.
  4. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
  5. LUKÁČ, E. Reformné pedagogické hnutie v období ČSR a jeho prejavy na Slovensku. Prešov: Filozofická fakulta PU, 2002.
  6. MIKLOVIČ, E. Reformné pedagogické hnutie v Trnavskom okrese. In Zborník Pedagogickej fakulty v Bratislave so sídlom v Trnave. Pedagogika V. Bratislava: SPN, 1969, s. 91-113.
  7. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
  8. PŘÍHODA, V. Jednotná škola. Její možnosti dnes a zítra. Školské reformy, 1928, roč. 10, č. 1, s. 1-8.
  9. PŘÍHODA, V. Racionalisace školství. Funkcionální organisace školské soustavy. Praha: Orbis, 1930.
  10. RÝDL, K. Tradice a současnost alternatívniho pedagogického hnutí v ČSR a ve světe. Prešov: Metodické centrum, 1992.
  11. STUCHLÍK, V. Priatelia. Za novú pedagogiku a výchovu, 1935, roč. 1, č. 1, s. 1-3.
  12. STUCHLÍK, V. Za novú pedagogiku a výchovu. II. diel: Obecná pedagogika. Prešov: tlačou F. Bartoša v Přerově, 1935.
  13. STUCHLÍK, V. Správy. Za novú pedagogiku a výchovu, 1935, roč. 1, č. 4, s. 64.
  14. ŠPÁNIK, J. Prvá pokusná škola slovenská. Pedagogický zborník, 1935, roč. 2, č. 5-6, s. 167-173.
  15. ŠPÁNIK, J. Zjazd priateľov školskej reformy v Trnave. Pedagogický zborník, 1935, roč. 2, č. 4, s. 140-141.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.