e-Pedagogium 2012, 12(3):22-34 | DOI: 10.5507/epd.2012.033

Czech Teachers on Their Way to the School Reform

Tomáš Kasper, Dana Kasperová
Doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D., PhDr. Dana Kasperová, Ph.D., Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní pedagogická, Katedra pedagogiky a psychologie, e-mail: tomas.kasper@tul.cz, e-mail: dana.kasperova@tul.cz

The article deals with the question of the proposed and implemented concepts of reform school in the last third of the 19th century in the Czech educational discussion on the basis of an analysis of significant educational journals of the period. The relations between school reforms, life reforms and health science are analyzed. Finally, it is pointed out that school reform was a central theme before the "beginning" of the reform pedagogical discussions at the end of the 19th century, and vice versa we can find that modern pedagogical discussion includes school reform discourse.

Keywords: School reform, pedagogical journals, teachers' congresses, life reform, school reform and health science

Published: June 1, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kasper, T., & Kasperová, D. (2012). Czech Teachers on Their Way to the School Reform. e-Pedagogium12(3), 22-34. doi: 10.5507/epd.2012.033
Download citation

References

  1. AMERLING, K. S. Vzájemnost žádoucí mezi učiteli, rodiči a lékaři. Beseda učitelská, 1872, roč. 4, č. 39, s. 457-460.
  2. Co nazveme pokrokem ve vychování národním. Beseda učitelská, 1871, roč. 3, č. 28, s. 325-328.
  3. ČERNÝ, K. Studie o zdraví a nemoci dorůstajícího pokolení. Beseda učitelská, 1883, roč. 15, č. 15 s. 207-209.
  4. Čím hřešíme. Beseda učitelská, 1873, r. 5, č. 31, s. 357-360.
  5. DRAHOŇOVSKÝ, J. Nepřetěžujme mládež již v útlém věku! Beseda učitelská, 1883, roč. 15, č. 20 s. 278-279.
  6. Důležitost zahrady při školách vůbec. Beseda učitelská, 1881, roč. 13, č. 23, s. 232-233.
  7. Jak se může mládež vychovávati k samostatnosti. Beseda učitelská, 1871, roč. 3, č. 42, s. 497-500.
  8. Jeho Excellencí panu ministrovi vyučování! Posel z Budče, 1871, roč. 2., č. 9, s. 69-70.
  9. KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. III. díl, 1. Část. Praha: Dědictví Komenského, 1912.
  10. KOBLÍŽEK, K. O názorném - vychování. Komenský, 1874, roč. 2, č. 10, s. 145-148.
  11. KODYM, F. V. Tělocvik, jeho vznik a vývoj. Beseda učitelská, 1883, roč. 15, č. 10 s. 135-137.
  12. KUSÝ, E. O vychovávání s hlediště životoskumného a zdravotního. Komenský, 1876, roč. 3, č. 39, s. 193-196.
  13. Myšlenky o zdravotnictví v oboru školském. Beseda učitelská, 1874, roč. 6, č. 37, s. 433-435.
  14. Naše mládež záhy stárne. Beseda učitelská, 1876, roč. 8, č. 14 s. 161-164.
  15. Některé myšlenky o samočinnosti žákův. Beseda učitelská, 1881, roč. 13, č. 3, s. 25-27.
  16. O pěstování vzájemnosti mezi školou a domem otcovským. Beseda učitelská, 1881, roč. 13, č. 23, s. 313-315.
  17. O praktičnosti u vyučování. Beseda učitelská, 1882, roč. 14, č. 50, s. 682-684.
  18. O působení učitele v příčině zdravotnictví ve škole i mimo školu. Beseda učitelská, 1877, roč. 9, č. 47, s. 597-599.
  19. OELKERS, J. Reformpädagogik: eine kritische Dogmengeschichte. Weinheim: Juventa Verlag, 1989.
  20. Pečujme o zdravý vzduch ve škole. Beseda učitelská, 1874, roč. 6, č. 46, s. 545-546.
  21. PECH, O. Příruční slovník pedagogický. Praha: Československá grafická unie, 1937.
  22. Přetížení mládeže školní. In Posel z Budče, 1876, roč. 8, č. 11, s. 169-171.
  23. Reformy školy a výchovy. In PECH, O. Příruční slovník pedagogický. Praha: Československá grafická unie, 1937, s. 376
  24. Resoluce ku třetímu valnému sjezdu učitelstva českého a příznivců školství. Posel z Budče, 1880, r. 11, č. 32, s. 655-660.
  25. SIGMUND, K. O vycházkách s mládeží školní. Posel z Budče, 1877, roč. 8, č. 22 a č. 23, s. 347-349 a s. 363-365.
  26. SCHMITT, F. O metodách učebných. Komenský, 1880, roč. 7, č. 4, s. 51-54.
  27. SKIERA, E. Reformpädagogik in Geschichte und Gegenwart. München: Oldenbourgh Verlag, 2003. Go to original source...
  28. Slovo o koupání se mládeže pražské v řece. Beseda učitelská, 1879, roč. 11, č. 27, s. 318.
  29. Škola a život. Beseda učitelská, 1882, roč. 14, č. 5, s. 57-60.
  30. Třetí sjezd učitelstva českoslovanského. Posel z Budče, 1880, r. 11, č. 33, s. 673-675.
  31. Třetí sjezd učitelstva českoslovanského. Posel z Budče, 1880, r. 11, č. 35, s. 723-731.
  32. TYKAL, M. Zásady methodické. Komenský 1878, roč. 6, č. 34 a 35, s. 521-526.
  33. Úloha zdravotnictví v oboru školství. Beseda učitelská, 1872, roč. 4, č. 48, s. 565-567.
  34. ÚLEHLA, J. Jak by lid náš vzděláván býti měl. Komenský, 1873, roč. 1, č. 22, s. 352-353.
  35. VÍTEK, J. Jak prospěšno jest zakládati školní zahrady. In Komenský, 1877, roč. 4, č. 44, s. 689-690.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.