e-Pedagogium 2011, 11(3):105-113 | DOI: 10.5507/epd.2011.037

Education of People with Illness and Physical Disability - Reflection of the Present State and Possiblities of Further Development

Jiří Kantor
Mgr. Jiří Kantor, Ústav speciálněpedagogických studií, Univerzita Palackého, Žižkovo nám. 5, Olomouc, kantorj@upol.cz

Education of the students with physical disability and illness is, according to the traditional definition of prof. Kábele (1992), is one of the specialisation of the Czech special education. In this article, we will deal with some of the current transformations and possibilities of a further development of this specialisation. We will reflect its contemporary terminology, the phenomenon of handicap and health, the specifics of its clientele, the competences of teachers, the interdisciplinary cohesion and the integrity of the discipline itself. In the end, we will sum up the influence of the current shifts on the necessary alternation for university studies in the field of special education.

Keywords: Education of students with physical disability and illness, physical disability, illness, competences of teachers, rehabilitation, physiotherapy, prevention, interdisciplinary approach

Published: June 1, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kantor, J. (2011). Education of People with Illness and Physical Disability - Reflection of the Present State and Possiblities of Further Development. e-Pedagogium11(3), 105-113. doi: 10.5507/epd.2011.037
Download citation

References

  1. BENDOVÁ, P. Poradenství pro osoby s poruchou hybnosti. In LUDÍKOVÁ, L. a kol. Poradenství pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1799-8.
  2. BENDOVÁ, P. - RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie pro výchovné pracovníky. Olomouc: VUP, 2005. ISBN 80-2441-097-4.
  3. BRUSCIA, K. Defining Musíc Therapy. Barcelona: Pathway Book Service, 1998. ISBN 1-891278-07-X.
  4. HRUŠKA, J. Komplexní systém výchovně-vzdělávací péče o děti a mladistvé s tělesným postižením. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-47-7.
  5. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-192-7.
  6. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-941-1.
  7. JONÁŠKOVÁ, V. Dítě s poruchou mobility. In MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. UP: Olomouc, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
  8. KÁBELE, F. Somatopedie. Praha: SPN, 1992.
  9. KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. a kol. Základny muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  10. KOLLÁROVÁ, D. Základy somatopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 1993. ISBN 80-223-0715-7.
  11. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
  12. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty (1. vyd.). Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-69-9.
  13. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty (2. vyd.). Brno: Paido, 2006. ISBN-10: 80-7315-134-0.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.