e-Pedagogium 2011, 11(3):97-104 | DOI: 10.5507/epd.2011.036

Inclusive Education - Its Benefits, Perspectives and Limits in the Context of the Slovak Republic

Pavol Janoško
Mgr. Pavol Janoško, PhD., Pedagogická fakulta UK v Bratislave, Ústav sociálnych štúdií a liečebnej pedagogiky, Šoltésova 4, 811 08 Bratislava, janosko@fedu.uniba.sk

Inclusive education represents a challenge for schools and school facilities, bringing positive change not only for those who are primarily concerned - children with disabilities but for the whole educational system. On which assumptions is an inclusive trend based on, in which aspects does its significance lie and why is it important to support it? What changes of the system does it bring and what goals and tasks does it put forwards on the way to inclusive education? These are questions asked not only by theorists, but also by professional staff of schools and school facilities. They are ultimately faced with the most difficult reality of practice and active promotion of inclusion.

Keywords: Inclusion, proces of education, inclusive education

Published: June 1, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janoško, P. (2011). Inclusive Education - Its Benefits, Perspectives and Limits in the Context of the Slovak Republic. e-Pedagogium11(3), 97-104. doi: 10.5507/epd.2011.036
Download citation

References

  1. BELK, J. 2005. Inclusion in Early Childhood Programs: A Kaleidoscope of Diversity. In: National Forum of Special Education Jurnal, Vol. 16, No. 1, 2005 [online] [cit. 2010-04-30]. Dostupné na internete: http://www.nationalforum.com.
  2. BOOTH, T., AINSCOW, M. 2002. Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education, 2002, 107 s. ISBN-1-872001-18-1.
  3. HAUSER, J. 2009. Osobitosti a podmienky výchovy a vzdelávania detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. [online] In. Štátny vzdelávací program. ISCED 0 - predprimárne vzdelávanie. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2009 [cit. 2009-06-19]. Dostupné na internete: http://www.minedu.sk/index.php?lang=sk&rootId=2319.
  4. HORŇÁKOVÁ, M. 2006. Inklúzia - nové slovo, alebo aj nový obsah? In. Efeta, 2006, roč. XVI, č. 1, s. 2-5. ISSN 1335-1397.
  5. HREBEŇÁROVÁ, L., MANDZÁKOVÁ, S. 2006. Súčasný stav individuálnej integrácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na prvom stupni základných škôl na Slovensku.
  6. JURKOVIČOVÁ, P. 2008. Systém vzdelávania vo vybraných štátoch Európskej únie s akcentom na reflexiu špeciálnej pedagogiky. In. Harmonizace přístupů k osobám se specifickými potřebami v kontextu členství České republiky v Evropské unii. Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-2103-2.
  7. KNAUER, S. 2008. Integration. Inklusive Konzepte fur Schule und Unterricht. Weinheim und Basel: Beltz, 2008. ISBN 978-3-407-25419-1.
  8. KRACH, S. 2009. Zur Herleitung und Begrundung des Begriffs Inklusion. In. Behinderten Pädagogik, Heft 4, Darmstadt: Psychosozial-Verlag, 2009. ISSN 0341-7301.
  9. LECHTA, V. et al. 2009. Východiská a perspektívy inkluzívnej pedagogiky. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-303-5.
  10. LECHTA, V. (ed.). 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Deti s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
  11. LECHTA, V., JANOŠKO, P. 2011. Koncept inkluzívnej edukácie - permanentná výzva pre výchovno-vzdelávací systém. In Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Sborník příspěvků z národní konference, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, s. 7-14. ISBN 978-80-244-2773-7.
  12. LEVČÍKOVÁ, M. a kol. 2002. Výsledky riešenia projektu Longitudinálny výskum efektívnosti integrácie zdravotne postihnutých žiakov. Projekt VEGA 1/7451/20 [online] [cit. 2010-03-06]. Dostupné na internete: http://www2.statpedu.sk/buxus/docs/integracia/Grant-Longitudinalny_vyskum-vysledky.pdf.
  13. POŽÁR, L. 2010. Sociálněpsychologická východiska inkluzivní pedagogiky. In. LECHTA, V. (ed.). 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Deti s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
  14. PRŮCHA, J. 2005. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X.
  15. REGEC, V. 2008. Európska únia a jej pôsobenie v starostlivosti o osoby so špecifickými potrebami. In. Harmonizace přístupů k osobám se specifickými potřebami v kontextu členství České republiky v Evropské unii. Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-2103-2.
  16. ŠIMKO, M., ŠIMKO, J. 2007. Niekoľko poznámok k integrácii zdravotne postihnutých žiakov. In. Efeta, roč. XVII, č. 1, 2007. s. 9-11. ISSN 1335-1397.
  17. ZÁSZKALICZKY, P. 2010. Filozofické perspektívy inkluzívnej pedagogiky v 21. storočí. In: LECHTA, V. (ed.). 2010. Transdisciplinárne aspekty inkluzívnej pedagogiky. Bratislava: EMITplus s. r. o., 321 s. ISBN 978-80-970623-2-3.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.