e-Pedagogium 2010, 10(88):298-305
Influence of Attitudes - a Dilemma of Institutionalized Adult Education
- Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s., Jeremenkova 42, 772 00 Olomouc, Česká republika, dana.pokorna@mvso.cz
The author outlines the needs of parallel development of knowledge and influence of approaches in the process of adult education. The methods used in institutional education of adults are focused mainly on knowledge development but there are specific development areas where the effectiveness of education lies not in cumulating field-related information but rather in influencing approaches. Such an area is e.g. social responsibility which is currently being presented as a significant part of the business world, of managerial education as well as of business ethics of different companies. The paper presents the author's intentions for her dissertation thesis.
Keywords: Corporate social responsibility, adult education, methods of education, forms of educations, attitudes
Published: December 1, 2010 Show citation
References
- AJZEN, I., FISHBEIN, M. Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. London: Prentice-Hall, Inc., 1980. 278 s.
- BERNE, E. Jak si lidé hrají. Most: Dialog, 1992. 200 s.
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 248 s.
- DYTRT, Z. Dobré jméno firmy. Praha: Alfa-Publishing, 2006. 137 s.
- FISHBEIN, M., AJZEN, I. Belief, attitude, intention, and behavior. An introduction to theory and research. Addison-Wesley, 1975. 480 s.
- KAŠPAROVÁ, K. Společenská odpovědnost podniků - vyhodnocení. In: Vývojové tendence podniků III. vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně. Ekonomicko-správní fakulta. Katedra veřejné ekonomie, 2007. s. 375-407.
- KLÍMOVÁ, V. Společenská odpovědnost firem a její uplatnění v praxi. In: Determinanty sociálneho rozvoja - Sociálne podnikanie V. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2007. s. 97-105.
- KOLIBOVÁ, H. Sociální odpovědnost firem. In: Malé a střední podniky před a po vstupu do Evropské unie. Karviná: Slezská univerzita, 2003. s. 58-62.
- MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s.
- MUŽÍK, J. Andragogika. Praha: ASPI, 2004. 148 s.
- MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s.
- ŠAFRÁNEK, P. Nastal čas pro větší odpovědnost. In: Moderní řízení, 2004, vol. 39, no. 12, s. 18-19.
- HLAVÁČEK, M. Corporate Social Responsibility (CSR): proklamace nebo ekonomická nutnost?. In: Politická ekonomie, 2008, vol. 56, no. 5, s. 579-597.
- PUTNOVÁ, A. Sociální odpovědnost a etika podnikání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004. s. 17-20.
- KOWALIKOVÁ, P., POKORNÁ, D., RÖSSLER, M., a IVANOVÁ, K. O výchově a vzdělávání podniků v oblasti sociální odpovědnosti. In: Andragogika. Praha: Agentura DAHA. 2008, no. 1, S. 16-20.
- PETŘÍKOVÁ, R. a kol. Společenská odpovědnost organizací. DTO CZ, s.r.o., 2008. 184 s.
- STEINEROVÁ, M. Koncept CSR v praxi. Průvodce odpovědným podnikáním. Business Leader Forum [online]. Publikováno 2008 [cit. 2009-02-16]. Dostupné z: http://www.blf.cz/doc/brozura_CSR_web_CZ.pdf.
- ŠIMEK, D., JOCHMAN, V. Varia sociologie et andragogica. In: Acta Universitatis Palackiane Olomoucensis. Facultas Philosphica. Sociologica - Andragogica, no. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 79.
- VÝROST, J. Sociálno-psychologický výskum postojov. Bratislava: Veda. 1988.
- www.mhinternational.com
- www.blf.cz
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.