e-Pedagogium 2010, 10(88):275-297
Institutionalized Adult Education from the Sociological Perspective
- Katedra sociologie a andragogiky FF UP v Olomouci, Wurmova 7, Olomouc, kubatova@ffnw.upol.cz
The article is focused on an issue of the institutionalized adult education from the sociological perspective. The article has two parts. The first part pays attention to the adult education as a part of the idea of lifelong learning. It defines a concept of the lifelong learning and describes its main strategic aims including their implementation. The second part of the article is concerned with a sociological view of the institutionalized adult education and is based on assumption that the adult education is an institution. This approach analyzes the institutionalized adult education through two contradictory sociological theories - systems theories and critical theories.
Keywords: Adult education, lifelong learning, institution, socialization, social status, systems theories, critical theories
Published: December 1, 2010 Show citation
References
- BARTOŇKOVÁ, H., ŠIMEK, D. Andragogika. Studijní texty pro distanční studium. Olomouc: FF UP, 2002. 65 s.
- BARTOŇKOVÁ, H. Foucaultovo andragogické kyvadlo. Praha: FF UK, 2004. 292 s.
- BAUMAN, Z. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta, 2002. 343 s.
- BECK, U. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: Slon, 2004. 418 s.
- BERGER, L. P., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 214 s.
- BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. 198 s.
- COLLINS, R. The Credential Society: A Historical Sociology of Education and Stratification. New York: Academic Press, 1979. 286 s.
- DAHRENDORF, R. Moderný sociálny konflikt. Esej o politike slobody. Bratislava: Archa, 1991. 320 s.
- DAHRENDORF, R. Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha - Litomyšl: Paseka, 2007. 141 s.
- GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998. 195 s.
- GIGALOVÁ, V., ZNEBEJÁNEK, F. Paradigmata andragogiky. In Věda, výuka a vzdělávání. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Sociologica - Andragogica. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2008, s. 15-26.
- KUBÁTOVÁ, H. 2005a. Objekt andragogiky: člověk a kulturní kapitál. Vzdelávanie dospelých, 2005, vol. X, no. 4, s. 30-39.
- KUBÁTOVÁ, H. 2005b. Objekt andragogiky: člověk v lidské situaci. Andragogika, 2005, no. 4, s. 18-20.
- LYOTARD, J.-F. O postmodernismu. Praha: FÚ AV ČR, 1993. 206 s.
- MERTON, K. R. Studie ze sociologické teorie. Praha: Slon, 2000. 285 s.
- PALÁN, Z. Právo v dalším vzdělávání (ve vzdělávání dospělých). Andragogika, 2002, no. 3, s. 14-16.
- PARSONS, T. Essays in Sociological Theory. New York: The Free Press, 1967. 446 s.
- PARSONS, T. The Social System. London: Routledge, 1991. 590 s.
- ŠIMEK, D. Andragogika na pokraji vědy. S-Obzor, 1995, vol. 4 (7), no. 2-3, s. 97-99.
- VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. 159 s.
- AIVD 2009. Dostupné z http://www.aivd.cz/show.php?page=67 cit. dne 16. 7. 2009
- Další vzdělávání dospělých 2007 http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/p/3313-09 cit. dne 16. 7. 2009
- Národní akční plán sociálního začleňování. Dostupné z http://www.mpsv.cz/cs/1098 cit. dne 23.7.2009
- Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007. Dostupné z http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/strategie-celozivotniho-uceni-cr-1 cit. dne 22. 7. 2009
- Zpráva o plnění Národního lisabonského programu 2005-2008 (Národního programu reforem České republiky). Dostupné z http://www.vlada.cz/assets/evropske-zalezitosti/evropske-politiky/lisabonska-strategie/lisabonska-strategie-a-cr/narodni-program-reforem/zprava_o_plneni_NLP_2006.pdf cit. dne 27. 7. 2009
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.