e-Pedagogium 2010, 10(88):183-196

Education Management and Its Place in School Management

Mária Uhereková
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Katedra pedagogiky, Moskovská 3, 811 08 Bratislava, uherekova@fedu.uniba.sk

The contribution deals with education management as one of factors influencing the quality of school education. It analyses the education quality management by teachers. It shows the positon of education management in school management. It focuses on school management from the point of view of leading teachers toward understanding and applying school management.

Keywords: Education, education management, school management, quality, educational process, quality, teacher

Published: December 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Uhereková, M. (2010). Education Management and Its Place in School Management. e-Pedagogium10(Suppl. 1), 183-196
Download citation

References

  1. OBDRŽÁLEK, Z., HORVÁTHOVÁ, K. Organizácia a manažment školstva. Terminologický výkladový slovník. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2004. 419 s. ISBN 80-10-00022-1.
  2. PETLÁK, E., KOMORA, J. Vyučovanie v otázkach a odpovediach. Bratislava: Iris, 2003, 54 s., 148. ISBN 80-89018-48-3.
  3. PASCH, M., GARDNER, T., LANGEROVÁ, G. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, s.r.o., 1998. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
  4. PRŮCHA, E. Moderní pedagogika. Praha: Portál, s.r.o., 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3.
  5. UHEREKOVÁ, M. Triedny manažment vo vzťahu k procesu vyučovania a výsledkom vzdelávania žiakov základnej školy v cudzích jazykoch. In: Zborník Lingvistické a didaktické aspekty cudzojazyčnej prípravy v komerčnej sfére. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, 2008. 91 s. ISBN: 978-80-89328-03-1.
  6. UHEREKOVÁ, M. Riadenie pedagogického rozvoja z hľadiska triedneho manažmentu. In: Zborník Školský manažment v nových spoločenských podmienkach. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Katedra pedagogiky Pedagogickej fakulty, 2008. 181 s. ISBN 978-80-969178-8-4.
  7. UHEREKOVÁ, M. Smerovanie prípravy učiteľov z hľadiska potrieb kurikulárnej reformy. In: Zborník Příprava učitelů v kontexte evropského vzděláváni. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, Institut vzdělávaní a poradenství, 2008. 181 s. ISBN 978-80-7399-458-7.
  8. BLAŠKO, M. Úvod do modernej didaktiky II. [online]. Publikované 18.8.2009. Dostupné z: http://web.tuke.sk/kip/download/vuc21.pdf
  9. BLAŠKO, M. Výber článkov. [online]. Publikované 11.9.2008. Dostupné z: http://web.tuke.sk/kip/main.php?om=1300&res=low&menu=1310.
  10. HLAVÁČOVÁ, Z., NEMJOVÁ, E. Manažérstvo v triednictve na 1. stupni základnej školy. [online]. Dostupné z: http://www2.statpedu.sk/buxus/docs/pedcit-2007/3.pdf
  11. TASSELL, G. van. Classroom Management. [online]. Dostupné z: http://www.brains.org/classroom_management.htm
  12. Classroom Management. Strategies that Work. [online]. Dostupné z: http://www.theteachersguide.com/ClassManagement.htm.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.