e-Pedagogium 2010, 10(88):62-77

Professionalism and Academic Teaching Quality

Iveta Bednaříková
Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: iveta.bednarikova@upol.cz

This article deals with particular aspects and standards of the academic teaching quality in the context of requirements on the university education quality in the European and national scale. It analyses the profession of academic teacher from the point of related activities and defines competences. It points out the necessity of systematic education as a basic assumption for the development of the academic teachers' professionalism and the pedagogical competence.

Keywords: Quality, standards, university, university education, academic teaching, professionalism, competences, systematic education

Published: December 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bednaříková, I. (2010). Professionalism and Academic Teaching Quality. e-Pedagogium10(Suppl. 1), 62-77
Download citation

References

  1. Boloňský proces. Vytváření Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání [online]. [cit. 2009-07-28]. Dostupné z: http://www.bologna.msmt.cz/.
  2. ELTON, L. Quality Enhancement and Academic Professionalism. The New Academic, 1992, vol. 1, no 2, s. 3-5.
  3. HAUSENBLAS, O. Hodnocení učitelova výkonu: účel, posuzovatelé, kritéria. Pedagogika, XLVII, 1997, s. 222-224.
  4. HONZÍK, J. Trendy vývoje technického vysokoškolského vzdělávání. Alma Mater, 1996, č. 2, s. 75-85.
  5. MAREŠ, J. Sny a skutečnost v lékařském vzdělávání. Alma Mater, 5, 1995, č. 1-2, s. 85.
  6. ŠÍMA, K. Aktivity ENQA a perspektivy konvergence systémů zajišťování kvality v Evropě. AULA, 14, 2006, zvláštní číslo, s. 3-12.
  7. Ústav pro informace ve vzdělávání. Úsilí o zkvalitnění vysokoškolské výuky ve Velké Británii. Alfa revue, 3, 1993, č. 2, s. 8-9.
  8. VÁŇOVÁ, M. CRE - action a aktuální problémy evropské univerzitní politiky. Alma Mater, 5, 1995, č. 3, s. 173-177.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.