e-Pedagogium 2010, 10(88):34-44
Counselling as a Tool of Development of Human Development in Services for Adults
- Katedra andragogiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, Gondova 2, 818 01 Bratislava, sirova@fphil.uniba.sk
In the following study we describe counselling as a part of services for adults. The institutionalization of counselling indicates its topicality and justification as well as the need to continue its development. We stress the application of counselling in different areas of life of an adult person and during the work with various target groups of adults. We outline the fact that counselling is effective provided if it follows the development of personality of an adult. This fact can be proven by the attention which andragogy pays to counselling and the development of andragogical counselling.
Keywords: Counselling, counselling services, types of counselling services, andragogical counseling, counselling in adult education, the development of personality of an adult
Published: December 1, 2010 Show citation
References
- ACTA ANDRAGOGICA 1. Zborník príspevkov výskumného projektu grantovej úlohy VEGA MŠ SR č. V-06-434-00 Systemizácia druhov a foriem andragogického pôsobenia a ich výklad. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008. 157 s.
- BLIŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992. 303 s.
- GABURA, J. Poradenský proces. In GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. s. 13-101.
- JOCHMANN, V. Integrální andragogika. In Andragogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. s. 15-21.
- KLIMENT, P. Poradenství jako součást formálního curricula studijního oboru andragogika. In Kurikulum andragogiky. Sborník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. s. 237-240.
- KOŠČO, J. a kol. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. 446 s.
- MACHALOVÁ, M. Andragogické a sociálno-andragogické poradenstvo v kontexte celoživotného učenia sa a vzdelávania. In Acta Andragogica 1. Zborník príspevkov výskumného projektu grantovej úlohy VEGA MŠ SR č. V-06-434-00 Systemizácia druhov a foriem andragogického pôsobenia a ich výklad. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008. s. 63-70.
- MACHALOVÁ, M. Psychológia vo vzdelávaní dospelých. 2. vyd. Bratislava: Gerlach Print, 2006. 224 s.
- PALÁN, Z. Další vzdělávání ve světe změn. Praha: Univerzita Jana Amosa Komenského, 2007. 72 s.
- PALÁN, Z., LANGER, T. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amosa Komenského, 2008. 183 s.
- PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova Nakladatelství Karolinum, 2007. 175 s.
- PIROHOVÁ, I. K andragogickému poradenstvu. In Role vysokých škol v rozvíjení koncepce celoživotního vzdelávaní: ďalší vzdelávání na vysokých školách. Sborník. Praha: Mowshe s.r.o., 2007. s. 90-95.
- Profesionalita vo výchove a vzdelávaní dospelých. Zborník z vedeckej konferencie. Ed. Perhács, J. Bratislava: FF UK, 1999. 116 s.
- PRUSÁKOVÁ, V. Systemizácia druhov a foriem andragogického pôsobenia v subsystéme profesijná andragogika. In Acta Andragogica 1. Zborník príspevkov výskumného projektu grantovej úlohy VEGA MŠ SR č. V-06-434-00 Systemizácia druhov a foriem andragogického pôsobenia a ich výklad. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008. s. 17-28.
- PRUSÁKOVÁ, V. Základy andragogiky I. Bratislava: Gerlach Print, 2005. 120 s.
- Služba. Elektronický lexikon slovenského jazyka [online]. Dostupné z: http://www.slex.sk/index.asp
- ŠVEC, Š. Anglicko-slovenský lexikón pedagogiky a andragogiky. Bratislava: Vydavateľstvo IRIS, 2008.
- ŠVEC, Š. Predmet andragogiky a predmetová diferenciácia. In Vzdelávanie dospelých, roč. 9, č. 4, 2004, s. 14-23.
- AKTUÁLNÍ OTÁZKY ŘÍZENÍ KVALITY ŠKOL
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.