e-Pedagogium 2010, 10(88):11-22

Lifelong Guidance as a Learning Opportunity for Adults

Lenka Hloušková
Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Arna Nováka 1, 602 00 Brno, hlouskov@phil.muni.cz

The contribution stems from empirical data collected via standardized interviews (a questionnaire) from a characteristic sample of adult population aged from 20 to 65 in year 2005. I follow the question if Czech adults look for help in different areas of their lives and thereby create another learning opportunity in the scope of informal learning in this contribution. The attention is also paid to the fact how looking for, or not looking for help, is related to participation and planning of participation in further education at the same time.

Keywords: Lifelong guidance, learning opportunity, further education of adults, informal learning

Published: December 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hloušková, L. (2010). Lifelong Guidance as a Learning Opportunity for Adults. e-Pedagogium10(Suppl. 1), 11-22
Download citation

References

  1. Akční plán vzdělávání dospělých. K učení je vždy vhodná doba. [online] Komise evropských společenství. 27. 9. 2007. [cit. 2009-06-10]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/education/policies/adult/com558_cs.pdf
  2. BUBÍKOVÁ, M., HYŤHA, P., VICENIKOVÁ, T. Otázky a přístupy v celoživotním kariérovém poradenství v komparativním pohledu, aktuální témata jeho dalšího rozvoje. Praha: NUOV, 2006. 52 s.
  3. Career guidance: a handbook for policy makers. [online] Paris: OECD, 2004 [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://oecdpublications.gfi-nb.com/cgi-bin/OECDBookShop.storefront/EN/product/912004011P1
  4. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. Praha: MŠMT, 2007
  5. Doporučení evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. [online] (2006/962/ES) [cit. 2007-02-13]. Dostupné z: http://www.rvp.cz/soubor/01140.pdf
  6. Draft Resolution of the Council and of the representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council on Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe. [online] Brusel, 2004. [cit. 2007-02-12] Dostupné z: http://europa.eu.int/comm/education/policies/2010/doc/resolution2004_en.pdf
  7. European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning. [online] Brusel: Evropská komise, 2002, 95 s. [cit. 2007-02-12]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/education/policies/lll/life/report/quality/report_en.pdf
  8. HLOUŠKOVÁ, L. Poradenství ve vzdělávání dospělých aneb nechají si lidé poradit? In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.) Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 289-318.
  9. Improving lifelong guidance policies and systems. Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities, 2005. 35 s. [online] Český překlad [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://www.ippp.cz/studie/koncepce/czv/doc/celozivotni_poradenstvi_final_version.pdf
  10. Indicators and benchmarks for lifelong guidance. Draft final report. [online] CEDEFOP, 2005 [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://www.trainingvillage.gr/etv/Projects_Networks/Guidance/expertgroup/thematic_project.asp.
  11. McCARTHY, J. Lifelong guidance systems: common european reference tools. Příspěvek prezentovaný na schůzce ELGPN peer learning aktivity WP2. Praha, 2008.
  12. Národní zpráva o pokroku implementace Rezoluce Rady Evropy o posilování politik, systémů a praxe na poli celoživotního poradenství v Evropě z května 2004. [online] Praha, 2006 [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://www.nvf.cz/spps/publikace2005.htm#zprava
  13. PALÁN, Z. Výkladový slovník. Lidské zdroje. Praha: Academia, 2002, s. 237.
  14. RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L., ŠEĎOVÁ, K. Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.) Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 97-112.
  15. TITMUS, C. J. Adult education: concepts and principles. In TUIJNMAN, A. C. (ed.) International encyclopedia of adult education and training. Pergamon, 1996, s. 9-17.
  16. Strategie celoživotního učení ČR. [online] Praha: MŠMT, 2007 [cit. 2008-03-21]. Dostupné z: http://msmt.cz/uploads/Strategie_CZU_schvaleno_vladou.pdf
  17. SULTANA, R. G. Guidance policie in the knowledge society. Trends, challenges and responses accross Europe. CEDEFOP, 2004. 133 s.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.