e-Pedagogium 2007, 7(2):147-154
Milestones in the history of education towards citizenship in the Czech educational systém
- Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
This paper presents a historical reflection on the nearly-uninterrupted 85-year development of the subject providing basic knowledge of civics in Czech schools. This issue is treated on the background of political, social, and cultural events already since 1774. Years identified as milestones are 1923, 1948, and 1991; these dates represent the turning points in the development of the curriculum and the educational goals of the subject depending on the political changes in the country.
Keywords: subject, civics, education towards citizenship, curricular reforms, framework educational programme for basic education, schooling
Published: April 1, 2007 Show citation
References
- BEZCHLEBOVÁ, M. Výchova k občanství v První Československé republice jako inspirace pro současnost. In Výchova k demokracii v transformující se společnosti. Miroslav Dopita, Marie Hrachovcová (eds.) Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, s. 68-83. ISBN 80-244-0306-4.
- KŘIVÁNEK, J. (ed.) Příručka zákonů, nařízení a předpisů o národním školství v Republice československé. Brno: Ústřední spolek učitelský na Moravě s podporou ministerstva školství a národní osvěty, 1924.
- PEŠKOVÁ, J. Cíle humanitního vzdělávání v představách počátku 90. let dvacátého století: závěrečné slovo ke grantu rozvoje vysokých škol 1993. In Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Praha: Eurolex Bohemia, 2004, s. 13-16. ISBN 80-86432-66-1.
- PIŤHA, P. a kol. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED, 1992. 216 s.
- ŘEŘICHOVÁ, V. Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774-1948). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 122 s. ISBN 80-86320-33-2.
- STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. 168 s. ISBN 80-7182-224-8.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.