e-Pedagogium 2007, 7(2):29-35

Where and how the world of education can intersect with the world of labour and language teaching goals

Jitka Hloušková
PhDr. Jitka Hloušková, Ústav cizích jazyků, Filozofická fakulta Univerzity Pardubice, Studentská 84, 532 10 Pardubice, e-mail: jitka.hlouskova@upce.cz

The article deals with possible areas of intersection among the world of education, the world of work and language teaching goals. It takes note of the results of research carried out in the Czech Republic to analyse the problems school graduates face when entering the labour market and to detect the requirements and needs of employers and the opinions of job-centre officials. Further, it outlines an example of possible contribution of the world of education, namely teachers of Foreign Languages for Specific Purposes on the tertiary level, to research in this field and to better participation of school graduates in the labour market. The example is needs assessment or analysis from the point of view of communicative competence in English for Specific Purposes. The article proposes appropriate needs assessment methods and explains the possibility to use the results for improvement in teaching a Foreign Language for Specific Purposes within a concrete branch of study and, consequently, for higher participation of the graduates in the labour market.

Keywords: educational research; labour market; school graduates; needs assessment; communicative language competence; Foreign Languages for Specific Purposes

Published: April 1, 2007  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hloušková, J. (2007). Where and how the world of education can intersect with the world of labour and language teaching goals. e-Pedagogium7(2), 29-35
Download citation

References

  1. HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. ISBN 0-521-31837-8.
  2. KALOUSKOVÁ, P. Potřeby zaměstnavatelů a připravenosti absolventů škol - šetření v terciární sféře. [online] Praha: NÚOV, 2006. [cit. 14. února 2007] Dostupný z WWW: <http://www.nuov.cz>
  3. KALOUSKOVÁ, P. aj. Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů pro vstup na trh práce - 2004. [online] Praha: NÚOV, 2004. [cit. 14. února 2007] Dostupný z WWW: <http://www.nuov.cz>
  4. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
  5. PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
  6. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.
  7. PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
  8. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN: 80-244-0404-4.
  9. ŠŤASTNOVÁ, P.; VYMĚTALOVÁ, S.; MATĚJKOVÁ, L. Absolventi na trhu práce - Co zaměstnavatelé očekávají? Praha: ÚIV, 1999. ISBN 80-211-0304-3.
  10. TRHLÍKOVÁ, J.; VOJTĚCH, J. Názory pracovníků úřadů práce na uplatnění absolventů škol - 2004. [online] Praha: NÚOV, 2004. [cit. 14. února 2007] Dostupný z WWW: <http://www.nuov.cz>

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.