e-Pedagogium 2006, 6(3):53-61
Ethics of the teacher-student relation: theory and reality
- Irena Plevová, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, katedra psychologie a patopsychologie, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc
The present paper discusses the ethical aspects of the teacher-student relation. Previous research indicates that the most unpleasant experiences of students are related to the impossibility of forming the necessary self-esteem. Students' memories of the school showed many occasions on which teachers made offending remarks about them. In the conclusion, some principles of healthy social interaction at schools are formulated.
Keywords: The teacher-student relation, moral aspects of the relation, pathogenic factors in education, communication
Published: June 1, 2006 Show citation
References
- BLAŽEK, B. Škola jako zrada dospělých na dětech. Souvislosti. Revue pro křesťanství a kulturu. Odd. Školy, 1, (43), 2000.
- COLES, R. The moral intelligence of children: How to raise a moral child. N. Y. Penguin Books, 1998.
Go to original source...
- HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha : Galén 1977, ISBN: 80-85824-60-4.
- KASH, M., M., BORICH, G. Teacher behavior and pupil's self concept. Reading. Mass. Addoson-Wesley 1978.
- KUSÁK, P. Sebevědomí žáka a školní úspěšnost. In: Psychologové studentům. Praha, Stát. ped. nakl. 1991, s. 13-24. - AUPO, fac. paed. Psychologica III.
- KUSÁK, P. Humanizační tendence ve výchovně vzdělávacím procesu. Závěrečná zpráva výzkumného projektu FR VŠ 0691/1999. Rozvoj sociálních dovedností studentů učitelství. Nepubl. záv. zpráva (35 s.).
- MAREŠ, J., a kol. Iatropatogenie a sororigenie aneb jak lze poškozovat člověka. Praha : Vysoká škola J. A. Komenského, 2002.
- PLEVOVÁ, I. Psychogenní patogenie v profesionálním vztahu. In: Socialia 2004. Hradec Králové : Gaudeamus, 2004, ISBN: 80-7041-283-6.
- PLEVOVÁ, I., URBANOVSKÁ, E. Vliv některých osobnostních proměnných na prožívání psychické zátěže ve školním prostředí. In: Antropologicko-psychologická charakteristika populace v moravském regionu. Olomouc : VUP 2004, ISBN: 80-244-0872-4.
- ROGERS, C., R., FREIBERG, H., J. Sĺoboda učiť sa. Persona, Modra 1998. ISBN 80-967980-0-6.
- ROSENBERG, M. Conceiving Self. Basic Books. New York 1979.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.