e-Pedagogium 2006, 6(1):57-70
An evaluation of moral values, goals, and attitudes in a sample of adolescents from the Olomouc and Zlin region
- Mgr. Andrea Preissová-Krejčí, KAZ PdF UP Olomouc, Štípa 216, 76312, Zlín, andrea.krejci@email.cz
Adolescents represent a mirror of all the society. With the support of data acquired by quantitative and qualitative research we can say that the contemporary teenage generation has a good potential and is a healthy element of our society. It is not necessary to correct the values and attitudes of the young, it is rather necessary to amend the very course of the educational process. There is no need to motivate the young to and orientation other than the hermeneutically and historically conditioned one. The improvement of the course and results of the educational process depends on the improvement of the relationship between a teacher and a student.
The most important aim of the young is to set up a fully functional family. The material background is also important but only as a matter providing the fami9ly, the basic unit of the society. The education of the respondents plays a specific role and choosing the school is closely related to the intellectual family background. Young Czech people don't derive their values from religion. The heteronymous morality principles (Ten Commandments, evangelical postulates of morality or postulates of transcendental ethics) still have a minimal influence on the behavior of adolescents.
Keywords: Adolescents, anthropology, educational process, values and attitudes, behavior, morality, society, faith, research, relationship, student
Published: February 1, 2006 Show citation
References
- ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. 2. vyd. Praha : SPN, 1991.
- AUGÉ, M. Antropologie současných světů. Brno 1999.
- BŘEZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha 1996.
- BLECHA, I. Filosofie (základní problémy). 1. vyd. Olomouc : FIN, 1994.
- BLECHA, I. Filosofie. 3. opravené a rozšířené vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1998.
- BUBER, M. Já a Ty. 1. vyd. Praha : MF, 1969.
- BUBER, M. Chasidská vyprávění. 1. vyd. Praha : Kalich 1990.
- CORET, E. Co je člověk. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994.
- ELIADE, M. Posvátné a profánní. Praha 1994.
- FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha 2003. ISBN 80-71-78-626-8.
- GEHLEN, A. (NETOPILÍK, J.) Duch ve světě techniky. Praha, 1972.
- HENDEL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha 1997.
- HORYNA, B. Počátky filosofické antropologie. Brno 1999.
- HABÁŇ, M. Filosofická antropologie. Řím 1981.
- CHMELÍK, J. a kol. Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita. Portál, Praha 2003. ISBN 80-7178-7396.
- JONAS, H. Princip odpovědnosti. Praha 1997.
Go to original source...
- KOMENDA, S. Vypočitatelná náhoda. Olomouc 2000.
- KOPECKÝ, M. Úvod do počtu pravděpodobnosti a matematické statistiky. Olomouc 2001.
- KUSCHEL, K. J. Teologie 20. století (antologie). 1. vyd. Olomouc : Vyšehrad, 1995.
- MATOUŠEK, O., KROFOTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Portál, Praha 2003. ISBN 80-7178-771-x.
- PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000.
- PECKA, D. Člověk I. Řím 1970.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál, Praha 2002. ISBN 80-7178-631-4.
- ŘÍČAN, P. Psychologie náboženství. Portál, Praha 2002. ISBN 80-7178-5474.
- LETZ, J. Filozofická antropológia. 1994.
- SEILEROVÁ, B. Človek vo filozofickej antropológii. Bratislava 1995.
- SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002.
- SOKOL, J. Antropologie a etika. Triton, Praha 2003. ISBN 80-7254-3725.
- STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Brno 1999.
- STÖRING, H. J. Malé dějiny filozofie. 3. vyd. Praha : Zvon, 1993.
- SCHELER, M. Místo člověka v kosmu. 1968; Řád lásky. 1971; O studu. 1993.
- WEISS, P. ZVĚŘINA, J. Sexuální chování v České republice - situace a trendy. Portál, Praha 2001. ISBN 80-7178-558-x.
- WOLF, J. Člověk a jeho svět. Praha 1992.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.